[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Kingdom Come: Deliverance

Roku 1403 se pokusil Zikmund Lucemburský Uherský král ovládnout Českou zemi. Nejen že drží nová ložiska stříbra v Uhrách, převážně na Slovensku, chce také ty ve Stříbrné Skalici.  Důvodem je posílení pozic na území českých zemí, převzetí vlády a stát se velikým jako jeho otec Karel IV. Uvězněný Václav IV má ovšem stále své zastánce. Přestože útok na Skalici vyhnal místního pána Racka Kobylu z hradu do města Rataje a pan Diviš z Talmberka přišel o Přibyslavice, snažili se potlačit útok Kumánů. Jejich nejodvážnějším bojovníkem se stává Jindřich ze Skalice, syn kováře, který doposud neměl žádné starosti, běhal za holkami a tropil neplechu s kamarády. Vše se však změnilo po vpádu Zikmundových vojsk do vesnice, usmrcením Jindřichovy matky a otce před jeho očima. Nyní se stává cílem života a vaší hry potrestat plešatého vojevůdce Markvarta von Aulitze, se snahou vrátit vše do normálu a pomstít se.

 

 

vesnice.jpg

Když se dají hlavy dohromady Daniel Vávra, Martin Klíma a Viktor Bocan vznikne studio Warhorse s jedinečným cílem. Vytvořit středověkou RPG hru zaměřenou na historii české země, bez draků kouzel a fantasy prvků, tedy co nejrealističtěji. Nebylo to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. V roce 2011 bylo založeno studio, avšak teprve 13. 02. 2018 došlo k vydání Kingdom Come: Deliverance. Nemohli sehnat dostatek financí, oslovené firmy si mysleli, že projekt neosloví dostatek hráčů, proto se museli obrátit na platformu Kickstarter. Nečekaně se povedlo vybrat kolem 10 milionů během 36 hodin, celkově pak 37 milionu. Za odměnu dostali lidé několik hratelných ukázek, zveřejňovaly se pravidelné updaty, díky čemuž vývojáři získali spousty podnětů k opravám a vylepšením.
 
mapa_finalni_xx.jpg

Kingdom Come se vymyká obvyklým hrám už jen proto, že hlavní hrdina Jindřich nebude hlavou celé říše, nýbrž zapadá jako figurka do historie České země. Dalším markantním rozdílem mezi openworld hrami jako je Zaklínač 3 nebo Fallout 4 shledávám realističnost postavy. Říkejme tomu například život. Každý člověk musí jíst, spát, občas se umýt, v Kingdom Come tomu nebude jinak. Vývojáři zašli ještě o kousek dále. Potraviny ukazují množství zasycení, dobu trvanlivosti, efekt na člověka, tudíž se postupem času kazí a vy můžete dostat otravu jídlem. Dokonce se lze přejíst. Postel nemusí být pohodlná a spánek trvá tím pádem déle, pěstní souboj v blátě zašpiní oblek, čímž klesají atributy postavy. Pak není divu otázky lidí, zdali vás nepřepadli, či naopak podbízení takového obchodníka, když si to mašírujete z lázní.

4881673_.jpg

Reálně to znamená, že každá postava reaguje jinak na vzhled a stav Jindřicha. Lidé v Kingdom Come žijí své životy a dodržují denní režim. Ráno vstanou, obléknou se, ženy navaří, muži zajdou pro vodu, přes den pracují na polích, v dílnách nebo prodávají na trzích a v obchodech, ti chudí pak jdou žebrat. Večer si zajdou na pivo do hospody, cestou domů potkají strážní hlídky, zamknou domečky, opět se svléknou do pyžama a jdou spát. Člověku to přijde poměrně uvěřitelný svět, nežli postavy chodící sem a tam, jen pro ten pocit z bytí.

banda.jpg

Žít, jíst a spát

Reakce lidí na Jindřicha se znázorňuje v inventáři pod reputací v určité vesnici nebo městě. Závisí na tom také cena obchodníků čím větší oblíbenost, tím lepší cena. Ukazatelů ve hře je mnoho, počínaje hlavními třemi zdraví, odpočatost, nasycenost, přes sílu, obratnost, vitalitu, výřečnost, po deset dovedností a bojové schopnosti. První tři jsou dané, když jste raněný, jdete do lázní nechat se ošetřit. Unavenost zaženete spánkem, hlad ukojíte nějakou potravinou v inventáři nebo se najíte z kotlíku kdekoli ho najdete. Síla pomáhá v boji a s nákladem. Obratnost zvýhodňuje hru s kostkami či mrštnost v boji. Vitalita určuje kolik staminy se spotřebuje, rychleji běháte, rychleji se uzdravujete, při boji se méně namáháte. Výřečnost poskytuje možnost vymluvit se z problémů, usmlouvat ceny v obchodech, přesvědčit lidi o lži.

dovednosti.png

Dovednost Alchymie má co dočinění s lektvary. Bylinkářství je o bylinách. Čtení se dotýká alchymie, kdy nejprve přečtete recept a poté můžete tvořit lektvary. Přidává perky po přečtení naučné knihy a zvyšuje výřečnost. Jezdectví určuje schopnost udržet se v sedle při boji, rychlost cvalu, nosnost koně atd.  Kapsářství umožňuje krást lépe a rychleji. Lov určuje kolik masa a surovin ze zvířete dostaneš.  Pijáctví zvyšuje nebo snižuje tvé vlastnosti a určuje účinky alkoholu na Jindřicha. Plížení dává schopnost omráčit člověka, být téměř neviditelný a nehlučný. Údržba usnadňuje opravy zbraní a brnění. Vylamování zámků zajišťuje vypáčení truhel a přístup za zamčené dveře.

mec.jpg

Vše se učíte zcela od začátku, neboť jako kovářův syn neumíte zcela nic. Knihy nedávají smysl a bez nich neuvaříte lektvary. Alchymie obsahuje své postupy, jež musíte dodržet, byliny natrhat, sehnat recepty. Koně nemáte vůbec, zkrátka a dobře cvičením se člověk učí. Jindřich se zlepšuje jen tím, že to dělá. Chcete lépe střílet z luku, šup do lesa na zvěř nebo do turnaje na střelbiště. Lépe šermovat dokáže postava Bernarda, úprkem za ním, v aréně vás naučí pěkným kouskům. Projeďte se na koni přírodou, hned je zkušenost na světě. Potkáte se s lidmi, kteří za peníze naučí nějakou tu dovednost, nebo si přečtete naučnou knihu. Všechny dovednosti dále obsahují perky neboli body vyměnitelné za určitou schopnost.

les1.jpg
 

Z českých luhů a hájů

Rozloha mapy není nikterak veliká oproti jiným titulům open world, avšak vývojáři to promysleli do posledního detailu. Po cestách vás čekají nástrahy lapků, lesy plné zvěře, prostě to dává smysl nežli pusté cestování ničím. Narazíte na malebná městečka, vesnice obklopeny políčky a lidmi na nich, tyčící se hrady s potůčky a řekami tvořící vodní bariéru kolem, lesy plné zvěře bylin a hub. Zapadlé jeskyně, táboráky s kumány nebo lupiči, odlehlé chatrče a statky, všude zde se odehrává příběh Jindřicha ze Skalice. První hodinu spíše sledujete hlavní dějovou linku plnou cutscén. Ta vysvětlí dějový příběh, vyřešíte drobné úkoly a probudíte se v Ratajích. Zde započne pořádné cestování, volnost a řešení úkolů.

kingdom-come-deliverance-from-the-ashes-wallpaper-2.jpg

Warhorse slibovalo svobodu ve způsobu vyřešení mise, což se rozhodně povedlo. Dá se mluvit o několika cestách vedoucích k cíli. Rozhodujete se, zdali člověka ukecat, zapůsobit vzhledem nebo penězi, vyhrožovat zabitím a vězením, nebo ho jednoduše okrást. Vypadá to tak, že když se vám ho nepodaří přesvědčit napoprvé, zkusíte to jinak. Několikrát se mi povedlo přesvědčit někoho o zabití nebo oloupení člověka aniž bych to udělal. Jde to sice z vaší kapsy, ale proti gustu. Misi lze vždy splnit, ukončení nastane jedině, že to sami chcete nebo z časových důvodů. Pár misí je časově omezeno, a pakliže někde máte být po setmění nebo v určitou hodinu tak tam prostě být musíte. Zadavatelé úkolů potkáte převážně ve městech nebo na vesnicích, jejich vyřešení se odehraje všude možně. Na místo úkolu poukáže vlaječka s písmenem. Někdy se objeví postava přímo na místě, jindy ohraničená část území, kde si budete hrát na sherlocka holmese.

ukoly.png

Mise přinášejí mnoho překvapení, jednou vstoupíte do kláštera jako novic benediktinského řádu pro vypátrání bandity, jindy zase číhat na vraha, vyzvídat informace v protivníkově táboře nebo shánět práci pro krajany. Herní svět je dostatečně velký s důležitými hlavními úkoly a velice rozmanitými vedlejšími. Nevyhneme se sice úkolům, přines 30 kusů srnčího a zabij vůdce lupičů několikrát po sobě, ale i to má své kouzlo a prostě to sem patří. Minihry patří snad do každé open World RPG akce. Zde se shledáme s hrou kostky, lučištnickými turnaji, kradení z kapes, vykrádání beden a otvírání zámků. Hrál jsem to na PC s myší, zajímalo by mne, jak zvládají na gamepadu otevřít zámek. Když jsme u toho kradení, pokud vás někdo uvidí, běží pro stráže, tudíž nemusíte být zatčen hned, po chvíli si vás najdou, nejspíše se dá lhůta i promlčet, na druhou stranu prohlídka strážným proběhne i namátkově. Strážný se dá uplatit, vysoký atribut řečí, urozenosti nebo síly ho přesvědčí, aby vás nechal. V jiném případě si jdete sednout do chládku, následuje mnoho načítání hry, z vězení už jdete bez ukradených věci.

&_1041_&_1077_&_1075_&_1080_-3.jpg

Palcáty, sekery, meče

Mezi dovednosti patří také umění boje, i to se budete muset naučit jako ty ostatní. Zprvu si připadnete prkenní, neobratní, v podstatě nevíte co přesně dělat. Prvních pár tréninků s Bernardem a pár soubojů naučí používat meč jak vás, tak Henryho (v anglickém jazyce). Nestačí pouze máchat mečem zprava doleva, nýbrž sledovat hvězdičku uprostřed a trénovat techniky. Je třeba s rozmyslem volit taktiku boje na každého útočníka platí něco jiného. Systém boje působí neobvykle, úplně odlišně, průlomově, navázání přímých a nepřímých útoku, jejich kombinace s blokací a úskoky do stran. Komba, riposty vás naučí také některé z postav, například Bořek na sever od Ratajů nebo v Tothově táboře při zkoušce, jinak vám klasicky zbývá seknutí a bodnutí. Pokud máte štít, snažit se vykrýt útoky s ním, jeden z perku dokonce umožňuje štítem útočit. Dejte si však pozor na staminu, každý úder něco ubere. Využit lze různé druhy mečů, seker, kladiv, palcátů, kopí, sudlic, obušků, šavlí.

weapons.jpg

Lukostřelba

Jestliže vám není boj zblízka po chuti tak jako mě, vyzkoušejte lukostřelbu. Luků je ve hře hned několik, ovšem nepoznal jsem nějaký rozdíl, i když tady je dálka střelby přesnost atd. Šípy mají různou průraznost, sílu útoku a další specifikace. Bohužel zde nenajdete tečku, která by ukazovala, kam vlastně střílíte. Počítat musíte se vzdáleností od cíle, balistickou křivkou, lukostřelba se blíží reálnému zážitku. Napínání tětivy a míření ubírá dosti výdrže, takže si dávejte pozor, aby při dlouhém míření nedošla síla, nehledě na fakt, že míň síly více klepání rukou, horší míření.

archery.jpg

Zajímavým počinem se stanou dva lučištníci. Jestliže nepřepnete na meč, ani on nezvolí zbraň pro blízko a pak střílíte jeden do druhého z blízkosti, pokud si tedy vy neodstoupíte. Na každého protivníka musíte zvolit strategii podle toho, čím bojuje, jakou má výzbroj, ale i dovednosti. Lehce porazíte hromadu vesnických lapků bez výcviku, nežli jednoho vycvičeného kumána. Pokud nemáte dostatečné schopnosti na celý tábor lapků, klidně jim otravte jídlo v kotlíku, zvolte vhodné oblečení tiché boty a zabijte je dýkou ze zálohy. Styl tichého boje občasně využijete při kradení, jen si dávejte pozor, co máte na sobě. Dokonce oblečení má své ukazatele hluku, viditelnosti, nápadnosti, bodné, sečné a obrané vlastnosti ty poslední tři mají i zbraně.

effb91acc92f785d89504b82af1eedfcaea99ab5.jpg

Od hlavy až k patě

Dostáváme se tedy k oblečení, vesničané na sobě mají jen škrpály, kalhoty a košili, ani vy na tom na začátku nebudete lépe. Postupem hry si vydobydete lepší boty, nebo kovové nákoleníky, prošívané nohavice, vesty, prošívanici, bavat pod helmu, kroužkové kukly, helmy, klobouky, čepičky, rukavice, nárameníky, dalo by se říci, že první vrstva bude plátěná a další si obléknete brnění, takže budete vypadat jako figurína na hradě. Takhle to prostě ve středověkem česku chodí a nechtějte jít na WC. Doplní vás šperky, ostruhy, prsteny, náhrdelníky. Vše se bojem opotřebovává, ničí, proto jej musíte opravovat. Využít lze kovářské nebo jiné náčiní, ale jen do úrovně vaší dovednosti. Pokud to neopravíte sami, zajděte si ke kováři, plátneři, mečíři, ševci podle toho co je třeba opravit.

2018021519300073360.jpg

Starat se o vybavení musíte i od koníka. Pokud jej vybavíte například sedlem, aby vás neshazoval, uzdou pro lepší ovládání koně v boji, podkovy vás udrží i v horším terénu, ještě dalších pár věcí, kterými jde kůň vylepšit. Kůň disponuje ukazateli rychlost, nosnost, kuráž, podle kterých se odvíjí jejich cena.  Potřebujete se někam rychle dostat, stačí zapískat a koník se objeví hned za vámi. Rychlé cestování jde i kliknutím na značku v mapě, jen nesmíte být přetíženi. Mnoho lidí si stěžovalo na komplikace při cvalu, na to mohu jen podotknout, že ani v reálu nepřeskočíte všechno křoví a ploty. Subjektivně špatný pocit měli také z ukládání hry. Ukládání probíhá lektvarem Sejvovice s omezeným počtem úložných míst. Mně se to líbilo, jelikož hra ukládá po splnění mise, po spánku, vlastně téměř pořád.

kcd_03.jpg

Není zlato, co se třpytí

Pro českého hráče prostředí malebných vesniček s políčky a lesíkem za plotem chytne za srdce. Nasvícení scény dodává krajině šmrnc, zkrátka si připadáte jako v 15 století v Čechách. Mě osobně pohltila jízda lesem, průsvit slunce mezi stromy a pohled z okraje lesíka na rozsáhlé pole a malou vesničku pod hradem. Občas si připadáte na prohlídce některého ze středoevropských hradů, tak reálně se vývojáři snažili vytvořit něco pro milovníky historie českých zemí. Celou tu nádheru podpoří středověké melodie, různorodost lokací přináší i změnu hudby. Epické chorály, brnkání loutny, zvuk píšťaly někdy samostatně, jindy pospolu pro hospodskou zábavu. Zážitek však komplikuje trhající se grafika, která klade na vaše herní zařízení nemalé nároky. Při komunikaci postav bohužel nesedí lipsync, neboli otvírání huby a to i výraz ve tváři připomíná pohled hráče pokru. Zlobit bude i problikávání textur, občasné prolínání předmětů atd. samozřejmě v zápalu hry si málokdy všimnete. Každopádně zpracování středověkého Posázaví nažene nejspíše turisty na prohlídku Sázavského kláštera s jeho nástěnnými malbami.

kingdom-come-bug.png

Česká legenda  

Kingdom Come se stalo českou legendou, jako Zaklínač v Polsku. Nové techniky boje, průlomově skriptované postavy pod CryEnginem designem si vyzkoušíte přibližně na 12 km2. Zúčastníte se třech hromadných bojů ve zhruba 40 až 100 hodinách. V inventáři naleznete záložku kodex, obsahující informace o historii, šlechtických rodech, místech zmiňovaných ve hře. Nezapomenul bych nainstalovat One Day Patch, jelikož Kingdom Come obsahuje dosti chyb, ale od tak promyšlené hry takového rozsahu nelze čekat 100 procentní technickou dokonalost. Možná by hře dodal šmrnc český dabing, ten ovšem zatím chybí, bohužel se ani nechystá. Anglický dabing doplňují české titulky a občas zaslechnete nějaké to sprosté slovo v českém jazyce, jen si nejsem jistý, zdali Tom McKay jako Jindřich, je právě ten, jenž ho pronese. Snad jen absence dětí mi na celé hře vrtá hlavou.

2.png

Minimální požadavky:

  • 64-bit Windows 7 / 8.1 / 10
  • Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 940
  • NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870
  • 8 GB RAM
  • 40 GB HDD
  • Integrovaná zvuková karta
  • DirectX 11

 

Martin Foldyna, 08.01.2020 16:18

 

 

 

 

Dirt rally 2.0

Přichází pokračování závodního simulátoru od známe firmy Codemasters. Tradice této firmy se datuje do roku 1998, kdy přišli s původcem žánru pod titulem Colin McRay Rally. Codemasters se již před tím zabývali například o čtyři roky dříve...

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

Dozajista všichni znáte Filmové zpracování Doby ledové. Tento animovaný film se všemi svými postavami, mamut Manny, lenochod Sid, šavlozubý tygr Diego vás baví již několik let. Před léty s touto tématikou vyšly i...

Terminator: Resistance

Postapokalyptická budoucnost, kde vládne umělá inteligence Skynet zrodila hrdinu. Není jím však John Connor, nýbrž neznámý Jacob Rivers. Ten náhodně přežil útok na Los Angeles téměř po třiceti letech od Soudného dne. Píše se rok 2028...

Star Wars : Jedi Fallen Order

Patnáctého listopadu nám vyšel nový díl Star Wars s podtitulem Jedi Fallen Order. Příběh je zasazen do událostí mezi filmové zpracování Revenge of the Sith (pomsta shitu) a New Hope (nová naděje) tedy zhruba 5 let po třetím dílu....


 
© 2005-2020 PS Media s.r.o. - digital world