[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

UPC chce bezpečnější internet pro děti

Internetová výchova mladých a nejmladších uživatelů je povětšinou omezena na nespecifické zásahy a snahy o poučení ze strany školy, konkrétních učitelů a rodičů. Přitom celých 35 procent rodičů nestanovuje svým dětem vůbec žádná pravidla online chování, nechává jim zcela neomezený přístup k internetu a dokonce nepovažuje téma online bezpečnosti za relevantní. To mají změnit projekty Web podle nás a eSafety Label, na kterých se podílí společnost UPC.

 

Data o výchově k bezpečnému používání internetu mohou být zarážející

Čísla o používání internetu vycházejí z průzkumu Děti na internetu očima rodičů, který realizovala společnost UPC. V něm se mimo jiné zjistilo, že:

  • z hlediska rodičů a jejich přístupu:
    • 40 % rodičů vyhrazuje svým dětem přesně vymezený čas, který mohou trávit na internetu; 20 % používá omezení přístupu k internetu jako součást výchovy či trestu a 36 % jim nechává zcela neomezený přístup; 
    • 65 % dětí rodiče poučili o tom, jak mají užívat sociální sítě (tedy nesdělovat osobní údaje, nezveřejňovat fotografie, používat přezdívky...); 35 % žádná taková pravidla vůbec nemá;
    • o zabezpečení školní sítě a nastavení pravidel jejího chování se zajímá pouze 15 % rodičů, zbylých 85 % buď v tomto ohledu plně důvěřuje škole, nebo se o to ani nezajímá; 
    • ovšem 65 % rodičů by se zajímalo o to, jaký má přístup škola k online bezpečnosti svých žáků, jak má nastavené zásady a osnovy, případně zda disponuje certifikátem v této oblasti při výběru školy - pro 14 % z nich je to zcela zásadní, pro zbylých 35 % nejde o téma relevantní; 

Sdílení informací na sociálních sítí je lépe pokryto než jiná témata online bezpečnosti

  • obecně:
    • 60 % dětí tráví na internetu denně méně než hodinu; 10 % dětí brouzdá na internetu denně více než 4 hodiny; 
    • 50 % dětí používá pro přístup na internet společný rodinný počítač, 33 % má vlastní tablet, 33 % chytrý telefon a 25 % vlastní počítač nebo notebook; 
    • 20 % rodičů nemá přehled o aktivitách svých dětí na internetu a ani je nijak nepoučila o nutnosti zabezpečení v souvislosti s elektronickou komunikací; 
    • silné heslo k přístupu do e-mailu používají více než tři čtvrtiny rodičů, ale jen polovina dětí; 
    • bezpečnostní incident způsobený dítětem na internetu řešilo 25 % rodin:
      • 60 % z toho svépomocí, 40 % s pomocí přátel, 10 % vyhledala odbornou pomoc a 10 % neřešila vůbec (rodiny využívaly více možností řešení).

Školy, které odpovědně přistupují k internetové výchově dětí, získají označení eSafety Label

S vyšší mírou osvěty mířené zprostředkovaně přes učitele i napřímo na žáky samotné by měly školám pomoci projekty eSafety Label a Web podle nás. eSafety Label nabízí možnost získání označení stejnojmenného označení na základě vyhodnocení bezpečnosti využívání informačních technologií na dané škole. Zároveň si škola může nechat vyhotovit akční plán s konkrétním postupem při zvyšování úrovně bezpečnosti práce s informačními technologiemi, využívat informační materiály a diskuzní platformu portálu.

Web podle nás přinese hlavně učební materiály, ale i výukové kurzy pro učitele

Projekt Web podle nás zahrnuje distribuci osvětových materiálů, přípravu příručky učebních plánů pro učitele (zaměřené na třinácti- až šestnáctileté studenty) i přípravu vzdělávacích kurzů pro učitele ze škol, které v rámci eSafety Label získají stříbrnou či zlatou etiketu. Potřebu příručky učebních plánů komentuje její spoluautorka Martina Kupilíková ze Základní školy Touškova: „Výuka informatiky na základních školách by neměla být pouze o hardwaru a softwaru. Žáci často nedodržují ani základní pravidla při práci na internetu. Důvodem bývá jejich nezájem, ale i neznalost. Projekt Web podle nás může být v takové situaci pomocníkem učitele a usnadní uvedení žáků do problematiky bezpečnosti na internetu. A to navíc zábavnou formou.“

Hlavními tématy těchto vzdělávacích materiálů by měly být: online práva a povinnosti, cenzura, svoboda projevu, etické chování, osobní data a udržování pozitivní digitální stopy. 

Zdroje: UPC

 

 

 

 

 

Jarní aktualizace ZPS X: AI úpravy fotek rychleji, chytřeji, přesněji

Český software Zoner Photo Studio X přichází s jarní aktualizací, která posouvá hranice fotoeditace na novou úroveň. Díky pokročilým AI nástrojům a dalším inovacím je práce s fotografiemi rychlejší, preciznější...

Mistral Small 3: malý, ale s velkými možnostmi

Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké...

DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max: přijde osvěžení AI z Číny?

Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na...

Grok od xAI: první kroky v podobě samostatné aplikace

Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde? ...


 
© 2005-2025 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama