[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

UPC chce bezpečnější internet pro děti

Internetová výchova mladých a nejmladších uživatelů je povětšinou omezena na nespecifické zásahy a snahy o poučení ze strany školy, konkrétních učitelů a rodičů. Přitom celých 35 procent rodičů nestanovuje svým dětem vůbec žádná pravidla online chování, nechává jim zcela neomezený přístup k internetu a dokonce nepovažuje téma online bezpečnosti za relevantní. To mají změnit projekty Web podle nás a eSafety Label, na kterých se podílí společnost UPC.

 

Data o výchově k bezpečnému používání internetu mohou být zarážející

Čísla o používání internetu vycházejí z průzkumu Děti na internetu očima rodičů, který realizovala společnost UPC. V něm se mimo jiné zjistilo, že:

  • z hlediska rodičů a jejich přístupu:
    • 40 % rodičů vyhrazuje svým dětem přesně vymezený čas, který mohou trávit na internetu; 20 % používá omezení přístupu k internetu jako součást výchovy či trestu a 36 % jim nechává zcela neomezený přístup; 
    • 65 % dětí rodiče poučili o tom, jak mají užívat sociální sítě (tedy nesdělovat osobní údaje, nezveřejňovat fotografie, používat přezdívky...); 35 % žádná taková pravidla vůbec nemá;
    • o zabezpečení školní sítě a nastavení pravidel jejího chování se zajímá pouze 15 % rodičů, zbylých 85 % buď v tomto ohledu plně důvěřuje škole, nebo se o to ani nezajímá; 
    • ovšem 65 % rodičů by se zajímalo o to, jaký má přístup škola k online bezpečnosti svých žáků, jak má nastavené zásady a osnovy, případně zda disponuje certifikátem v této oblasti při výběru školy - pro 14 % z nich je to zcela zásadní, pro zbylých 35 % nejde o téma relevantní; 

Sdílení informací na sociálních sítí je lépe pokryto než jiná témata online bezpečnosti

  • obecně:
    • 60 % dětí tráví na internetu denně méně než hodinu; 10 % dětí brouzdá na internetu denně více než 4 hodiny; 
    • 50 % dětí používá pro přístup na internet společný rodinný počítač, 33 % má vlastní tablet, 33 % chytrý telefon a 25 % vlastní počítač nebo notebook; 
    • 20 % rodičů nemá přehled o aktivitách svých dětí na internetu a ani je nijak nepoučila o nutnosti zabezpečení v souvislosti s elektronickou komunikací; 
    • silné heslo k přístupu do e-mailu používají více než tři čtvrtiny rodičů, ale jen polovina dětí; 
    • bezpečnostní incident způsobený dítětem na internetu řešilo 25 % rodin:
      • 60 % z toho svépomocí, 40 % s pomocí přátel, 10 % vyhledala odbornou pomoc a 10 % neřešila vůbec (rodiny využívaly více možností řešení).

Školy, které odpovědně přistupují k internetové výchově dětí, získají označení eSafety Label

S vyšší mírou osvěty mířené zprostředkovaně přes učitele i napřímo na žáky samotné by měly školám pomoci projekty eSafety Label a Web podle nás. eSafety Label nabízí možnost získání označení stejnojmenného označení na základě vyhodnocení bezpečnosti využívání informačních technologií na dané škole. Zároveň si škola může nechat vyhotovit akční plán s konkrétním postupem při zvyšování úrovně bezpečnosti práce s informačními technologiemi, využívat informační materiály a diskuzní platformu portálu.

Web podle nás přinese hlavně učební materiály, ale i výukové kurzy pro učitele

Projekt Web podle nás zahrnuje distribuci osvětových materiálů, přípravu příručky učebních plánů pro učitele (zaměřené na třinácti- až šestnáctileté studenty) i přípravu vzdělávacích kurzů pro učitele ze škol, které v rámci eSafety Label získají stříbrnou či zlatou etiketu. Potřebu příručky učebních plánů komentuje její spoluautorka Martina Kupilíková ze Základní školy Touškova: „Výuka informatiky na základních školách by neměla být pouze o hardwaru a softwaru. Žáci často nedodržují ani základní pravidla při práci na internetu. Důvodem bývá jejich nezájem, ale i neznalost. Projekt Web podle nás může být v takové situaci pomocníkem učitele a usnadní uvedení žáků do problematiky bezpečnosti na internetu. A to navíc zábavnou formou.“

Hlavními tématy těchto vzdělávacích materiálů by měly být: online práva a povinnosti, cenzura, svoboda projevu, etické chování, osobní data a udržování pozitivní digitální stopy. 

Zdroje: UPC

 

 

 

 

 

Česká pošta se stala nástrojem phishingu

Obzvláště nebezpečný phishing koluje po českých emailech. Kyberútočníci si tentokrát coby nástroj na oblafnutí uživatele zvolili upozornění od České pošty. Za nepatrnou platbičku dlužného cla ve výši 1,10 Kč v podstatě slibují...

Nejvýkonnější superpočítač ČR se rodí v Ostravě

Superpočítačové centrum IT4Innovations se chystá na zkompletování nejnovějšího superpočítače v České republice. Ten bude ctít tradici všech superpočítačů a stane se nejvýkonnějším v lokalitě, a to sice díky výpočetnímu...

WhatsApp připravuje i nemobilní volání

WhatsApp by v budoucnu měl umožnit volání a videohovory i v jiných aplikacích než těch, které jsou určeny pro mobily a tablety. Konkrétně by se video/telefonie měla dostat i do webové aplikace a do aplikace desktopové. Otázkou zůstává, zda půjde o samostatné klienty...

Google Analytics přichází v novém

Google Analytics prochází konceptuální změnou. Jmenuje se Google Analytics 4. Namísto měření, fragmentovaného na platformy a zařízení, chce nabídnout měření komplexně zachycující chování zákazníka. Všechny segmenty...


 
© 2005-2020 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama