[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Prostřílejte se k lepším kognitivním schopnostem

Už zas si vymýváš mozek tou stupidní střílečkou? Ruší-li vás tahle hláška od úspěšně provedené sekvence podříznutí nácka, nastražení min, odpálení dýmovnice, pootevírání protilehlých dveří, rozházení granátů a zběsilého útěku s palbou po všem živém - vězte, že pro příště se už nemusíte spolehnout pouze na vlastní argumenty o náročnosti zvládnutí taktické situace. Můžete otravy odkázat na studii Národní akademie věd USA. Třeba si ji vytiskněte a přilepte na záda, ať už vás neruší vůbec.

 

Neustále se měnící prostředí a nutnost se rychle rozhodnout akcelerují schopnost se učit

Studie Action video game play facilitates the development of better perceptual templates týmu kognitivních vědců vedených profesorkou Daphne Bavelierovou dochází nejen k očekávatelným výsledkům – typu zlepšení jedinců v oblastech akcentovaných daným herním žánrem. Ale také konstatuje zlepšení kognitivních schopností vůbec.

Bavalierová tuto okolnost vysvětluje: „Dřívejší studie našeho týmu i jiných poukázaly na to, že hráčí akčních počítačových her vynikají v mnoha oblastech. Nyní docházíme k závěru, že vynikají proto, že se rychleji učí. A učí se rychleji právě díky tomu, že hrají tyto zběsilé akční hry.“

Setinka bodu IQ za každého sejmutého

Samozřejmě i logické a slovní hry pomáhají trénovat mysl – akční hry jsou ovšem v porovnání s tím doslova potravou permanentní kognitivní práce. Náš mozek neustále vytváří a přetváří mentální reprezentace světa, v němž žijeme. Neustálé přetváření mentální reprezentace vede k:

  • větší přesnosti této mentální reprezentace;
  • její lepší uplatnitelnost při předvídání budoucího dění;
  • a v důsledku toho také k lepším výkonům.

„Čím lepší mentální reprezentace, tím lepší výkony,“ říká Bavalierová. „A my jsme zjistili, že akční  hry podporují vytváření účinnějších mentálních reprezentací.“

Zkoumaný vzorek odehrál za devět týdnů 50 hodin Call of Duty, kontrolní skupina hrála The Sims. Obě skupiny byly otestovány před a po hraní. Hráči Call of Duty se výrazně zlepšili ve vytváření mentálních reprezentací ve srovnání s kontrolní skupinou.

Až seskočím, stanu se chytřejším

„Hráči akčního titulu se nijak neodlišovali od druhých v případě úkolu soustředěného na prosté smyslové učení. Nepřišli k danému úkolu s lepší mentální šablonou, jak daný úkol řešit. Místo toho si mnohem rychleji vyvinuli vlastní postupy řešení, což poukazuje na zvýšenou schopnost učení.“ Tým Bavalierové se stále snaží identifikovat rysy akčních her vedoucích ke zvýšení schopnosti učení. Prozatím vychází z pracovní hypotézy, že „i hry jiného typu mohou mít tento pozitivní vliv. Musí se však odehrávat v rychle měnícím se prostředí, nutícím hráče rozdělovat pozornost na mnoho různých úkolů, odhadovat vývoj situace a činit rozhodnutí s důsledky v různých časových horizontech.“

Pro podrobnosti shlédněte prezentaci Bavelierové na TEDxCHUV. Pokud nechcete nechat mozek vyvinout až přespříliš, jde zapnout i titulky a jejich překlad;)

 

Zdroje: PCMag.com, PNAS.org 1, 2 (PDF)

 

 

 

 

 

Microsoft odhalil, jak obejít kontrolu TPM 2.0

Microsoft opět zpestřuje příchod nového operačního systému Windows 11. Po obecně rozšířené nevůli vůči požadavku šifrovacího procesoru TPM ve verzi 2.0, se rozpoutala kritika Microsoftu. Navíc následovaly neoficiální postupy, jak obejít...

Antiviry velkých jmen jsou připraveny na Windows 11

Povyšování Windows se opakovaně potýká s rozličnými problémy. I při minoritních změnách se aktualizace dostávají do problémů s kompatibilitou - a ty se často týkají programů, jejichž dlouhé prsty sahají až do jádra...

Chrome 94: nové centrum sdílení a kontroverzní Idle Detection API

Google Chrome se už po necelých čtyřech týdnech hlásí s novou verzí číslo 94. Je to tak, protože prohlížeč přešel z šestitýdenního vývojového cyklu na cyklus čtyřtýdenní. A to především v rámci...

Microsoft bude varovat před instalací Windows 11 na nepodporovaném hardwaru

Microsoft se neustále zamotává ve svých prohlášeních ohledně Windows 11, ne úplně podporovaného hardwaru, možnosti instalace nového systému a možnostech příjmu následujících aktualizací a podpory vůbec. Nově nechává...


 
© 2005-2021 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama