[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Projekt Tofino: nové pojetí prohlížeče

Mozilla není jen autorem Firefoxu, Thunderbird, SeaMonkey, méně známých aplikací a kódu, na kterém staví celá řada dalších produktů - ale také líhniště neustále nových nápadů a projektů. Nedávno se ukázalo, že jejich nové renderovací jádro předčí v rychlosti jádra všech stávajících browserů. Aby ho uplatnili byl postaven prototyp prohlížeče browser.html, ale některým z vývojářů to nestačí, chtěli by nejen nové jádro a v novém prohlížeči, ale také zcela změnit pojetí prohlížeče. Zhmotněním jejich ideí má být projekt Tofino.

 

Prohlížeče vypadají v podstatě furt stejně...

Projekt Tofino se nechce zaměřit na technologie pod povrchem prohlížeče (i když se spekuluje o tom, že by ho mělo pohánět renderovací jádro Servo). Jeho posláním je znovu prozkoumat možnosti uživatelského rozhraní a to nikoliv prvoplánově, ale protože současná pojetí všech browserů jsou jen několikerou iterací na Netscape Navigator.

„Dříve bylo brouzdání, surfování, či připojení se online specifickou činností. Ovšem internet už dávno zcela prosákl našimi životy a stále více ovlivňuje to, jak prožíváme doslova každý den. Podstatným způsobem se změnilo naše chování: přesouváme své životní zkušenosti do cloudu, pomocí smartphonů jsme v neustálém doteku s nejnovější technologií, chatovací aplikace a sociální sítě jsou naprosto všudypřítomné,“ popisuje změnu pozice internetu v sociálním prostoru šéf designér Firefoxu Philipp Sackl.

Tím, jak se měnila role internetu, se také měnila pozice prohlížeče v operačních systémech. Zatímco dříve to byla aplikace jako každá jiná, postupně se stala místem, které nahrazuje jiné aplikace - jistým operačním systémem v operačním systému (a v případě Chrome OS i samotným operačním systémem). „Pro mnohé uživatele je to jediný program, který na počítačích spouštějí a který tam pak běží dny i týdny. Jeho pomocí jsou schopni vyřídit vše od prostinkých interakcí až po funkce plnohodnotných aplikací,“ doplňuje Sackl.

A i přes enormní proměnu role internetu v životu společnosti a role jeho zprostředkovatele - browseru - je jedna věc v podstatě nezměnila - uživatelské rozhraní. Právě proto se Sackl a jeho tým chtějí zaměřit na to, zda množina: adresní řádek, panel, záložky a hamburgerové menu (všechna ostatní nastavení skrývající se pod ikonkou třech čárek - hamburgeru), představují to nejlepší možné pojetí browseru dneška.

Projekt Tofino: některé skicy návrhů možných změn rozhraní prohlížeče

Projekt Tofino se tak má stát jménem série experimentů a průzkumů toho, jak by měl browser vypadat v roce 2016 oproti dvacet let starému pojetí z roku 1996. Jeho cílem je nedeformované nahlédnutí na to, s čím lidé zápasí na internetu dnes, aniž by se bylo nutno držet starých pojetí. Teprve až experimenty s rozhraním a pokusy na uživatelích skončí, mohl by i sám projekt dostat podobu zcela nového browseru.

Zdroje: Project Tofino

 

 

 

 

 

Chrome 94: nové centrum sdílení a kontroverzní Idle Detection API

Google Chrome se už po necelých čtyřech týdnech hlásí s novou verzí číslo 94. Je to tak, protože prohlížeč přešel z šestitýdenního vývojového cyklu na cyklus čtyřtýdenní. A to především v rámci...

Microsoft bude varovat před instalací Windows 11 na nepodporovaném hardwaru

Microsoft se neustále zamotává ve svých prohlášeních ohledně Windows 11, ne úplně podporovaného hardwaru, možnosti instalace nového systému a možnostech příjmu následujících aktualizací a podpory vůbec. Nově nechává...

S Windows 11 přijde i Office 2021

Microsoft chce využít synergie souběžné prezentace, a tak 5. října 2021 uvede nejen nový operační systém Windows 11, ale i kancelářský balík Office 2021 v podobě jednorázové licence. Přijde ve verzích pro MacOS, 64bitová i 32bitová Windows, v...

ČTÚ spouští NetTest, certifikovaný test internetu

Kvalita připojení k internetu se liší nejen mezi jednotlivými poskytovateli - co hůř - kolísá v čase u téhož. Navíc zákazníci jsou typicky v nevýhodné pozici: mohou sice rychlost připojení reklamovat, ale o tom, jak jejich reklamace dopadne či...


 
© 2005-2021 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama