[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Piráti chtějí zabránit obecnému šmírování na netu

Praha, 5. června 2019 – Piráti předali Ministerstvu obrany legislativní návrhy změn novely zákona o Vojenském zpravodajství, které mají zabránit ohrožení soukromí občanů. Klíčovým prvkem návrhu je institut zřízení tzv. sond, které mají internet sice monitorovat, nicméně výkonné orgány nebudou moci nahlížet do elektronické komunikace, ani do ní zasahovat. 

 

František Kopřiva, jeden z tvůrců návrhu omezující šmírování obyvatel ČR na internetu

Piráti chápou, že sledování internetu je pro činnost zpravodajských agentur nezbytné. Nicméně chtějí zabránit takovému rozsahu sledování občanů a jejich digitálních životů, které překračuje rámec zákona, narušuje občanské svobody a ze strany agentur je v podstatě jen umožněno nicneříkajícími frázemi v zákoně. Poslanec František Kopřiva to komentuje

„Chápu potřebu aktualizovat zákon tak, aby Vojenské zpravodajství mohlo plnit svou práci v online prostoru. Opakovaně jsme ovšem zpravodajce i ministerstvo upozorňovali na vágní formulace v zákoně, které by mohly být zneužité ke šmírování komunikace občanů na internetu. Proto jsme se rozhodli vypracovat konkrétní pojistky, které by stanovily jasné mantinely.“

Návrh obsahuje celkem 15 změn v rámci chystané novelizace. Sondy, které by měly částečně nahradit přímý kontakt zpravodajců se sledovaným tokem informací (tzv. net flow), samy net flow sledovat monitorovat a zabraňovat neoprávněným zásahům do soukromí občanů, Piráti navrhují na principu „pasivního hardwarového zařízení, které je do zřízeného rozhraní připojeno odbočně“. Piráti přitom nezapomínají ani na provozovatele připojení k internetu a jejich návrh obsahuje i definice náhrady škod, pokud by těmto provozovatelům vznikly zapříčiněním ze strany zpravodajských sond. 

Další autor návrhu - Ondřej Profant - je informatik, specialista na otevřený software a člen Stálé komise pro kontrolu činnosti Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost

Motivací navrhovaných změn je obava z vývoje internetu, jeho sledování a obecného šmírování všech obyvatel, jaký je vidět nejen v čistě nedemokratických zemích (Čína) či zemí domněle demokratických (Rusko), ale i v kolébkách demokracie pod nadvládou populistických prezidentů, konglomerátu státní správy a zpravodajských agentur - jako jsou Spojené státy americké. Ostatně definice toho, co je zákonné použití fakticky citlivých informací - a co ne - se láme i u nás, jak ukázala poslední kauza neveřejných příspěvků na Facebooku u Ústavního soudu.

„Obáváme se obdobného vývoje jako v USA, kde byli plošně špehování všichni občané. Soukromí je právo garantované základní listinou práv a svobod a my ho chceme bránit. Text novely od ministerstva obrany však žádné záruky nepřinášel. Tak jsme navrhli vlastní verzi,“ doplňuje lakonicky Ondřej Profant, poslanec za ČSP.

Zdroje: Piráti.cz

 

 

 

 

 

ČTÚ spouští NetTest, certifikovaný test internetu

Kvalita připojení k internetu se liší nejen mezi jednotlivými poskytovateli - co hůř - kolísá v čase u téhož. Navíc zákazníci jsou typicky v nevýhodné pozici: mohou sice rychlost připojení reklamovat, ale o tom, jak jejich reklamace dopadne či...

Vivaldi 4.2 přináší nové volby ochrany soukromí

Vivaldi stále válčí především customizovatelností prohlížeče, maximální svobodou výběru používaných služeb a snahou o ochranu uživatelského soukromí. Ve verzi 4.2 se to rovná implementací nového překladače Lingvanex...

LibreOffice 7.2: neustálé zlepšování podpory formátů MS Office

LibreOffice je sice open-source software, nicméně jeho vývojáři ví, že pro masivní rozšíření v komunitě a především mezi firemními zákazníky musí bezchybně pracovat i s proprietárními formáty. Jako jsou například ty...

NortonLifeLock akvíruje Avast

Bývalý Symantec Corp. alias NortonLifeLock a Avast se dohodli na fúzi, při níž Avast skončí pod křídly NortonLifeLock. Akvizice přijde americkou společnost na něco mezi 8,1 - 8,6 miliard dolarů. A akcionáři Avastu budou mít nárok na kombinaci peněžního...


 
© 2005-2021 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama