[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Piráti chtějí zabránit obecnému šmírování na netu

Praha, 5. června 2019 – Piráti předali Ministerstvu obrany legislativní návrhy změn novely zákona o Vojenském zpravodajství, které mají zabránit ohrožení soukromí občanů. Klíčovým prvkem návrhu je institut zřízení tzv. sond, které mají internet sice monitorovat, nicméně výkonné orgány nebudou moci nahlížet do elektronické komunikace, ani do ní zasahovat. 

 

František Kopřiva, jeden z tvůrců návrhu omezující šmírování obyvatel ČR na internetu

Piráti chápou, že sledování internetu je pro činnost zpravodajských agentur nezbytné. Nicméně chtějí zabránit takovému rozsahu sledování občanů a jejich digitálních životů, které překračuje rámec zákona, narušuje občanské svobody a ze strany agentur je v podstatě jen umožněno nicneříkajícími frázemi v zákoně. Poslanec František Kopřiva to komentuje

„Chápu potřebu aktualizovat zákon tak, aby Vojenské zpravodajství mohlo plnit svou práci v online prostoru. Opakovaně jsme ovšem zpravodajce i ministerstvo upozorňovali na vágní formulace v zákoně, které by mohly být zneužité ke šmírování komunikace občanů na internetu. Proto jsme se rozhodli vypracovat konkrétní pojistky, které by stanovily jasné mantinely.“

Návrh obsahuje celkem 15 změn v rámci chystané novelizace. Sondy, které by měly částečně nahradit přímý kontakt zpravodajců se sledovaným tokem informací (tzv. net flow), samy net flow sledovat monitorovat a zabraňovat neoprávněným zásahům do soukromí občanů, Piráti navrhují na principu „pasivního hardwarového zařízení, které je do zřízeného rozhraní připojeno odbočně“. Piráti přitom nezapomínají ani na provozovatele připojení k internetu a jejich návrh obsahuje i definice náhrady škod, pokud by těmto provozovatelům vznikly zapříčiněním ze strany zpravodajských sond. 

Další autor návrhu - Ondřej Profant - je informatik, specialista na otevřený software a člen Stálé komise pro kontrolu činnosti Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost

Motivací navrhovaných změn je obava z vývoje internetu, jeho sledování a obecného šmírování všech obyvatel, jaký je vidět nejen v čistě nedemokratických zemích (Čína) či zemí domněle demokratických (Rusko), ale i v kolébkách demokracie pod nadvládou populistických prezidentů, konglomerátu státní správy a zpravodajských agentur - jako jsou Spojené státy americké. Ostatně definice toho, co je zákonné použití fakticky citlivých informací - a co ne - se láme i u nás, jak ukázala poslední kauza neveřejných příspěvků na Facebooku u Ústavního soudu.

„Obáváme se obdobného vývoje jako v USA, kde byli plošně špehování všichni občané. Soukromí je právo garantované základní listinou práv a svobod a my ho chceme bránit. Text novely od ministerstva obrany však žádné záruky nepřinášel. Tak jsme navrhli vlastní verzi,“ doplňuje lakonicky Ondřej Profant, poslanec za ČSP.

Zdroje: Piráti.cz

 

 

 

 

 

Mistral Small 3: malý, ale s velkými možnostmi

Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké...

DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max: přijde osvěžení AI z Číny?

Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na...

Grok od xAI: první kroky v podobě samostatné aplikace

Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde? ...

VLC otitulkuje i neotitulkované... samozřejmě s pomocí AI

Nejhorší je, když najdete filmovou perlu, ale nemáte k ní titulky. A když už je najdete, tak nesedí. A i když ve VLC posunete jejich časování vůči časování zvukové stopy, tak se ty stopy neustále rozcházejí - a to dokonce nikoliv symetricky. To pak...


 
© 2005-2025 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama