
Mgr. hraní her? Ale no jistě!Že se nedá živit hraním počítačových her? No pár teenagerů už vyvedlo z omylu rodiče... Turnaje už dávno přerostly lokální úrovně a dokonce je na spadnutí zařazení eSportu i do některé z příštích olympijských her. A čínští aparátčíci už uvažují, jak co nejvíc rozžhavit lidské herní železo, aby se mohli chlubit úlovkem olympijských kovů. Jednou z cest má být i vysokoškolský obor hraní her. No řekněte sami - nechtěli byste být magistr hraní počítačových her?
Dle direktivy čínského Ministerstva školství bude nově otevřeno 13 oborů - a jedním z nich jsou i eSporty. ESporty (v českém prostředí také občas progaming) představují soutěžení hráčů počítačových her formou her pro více hráče v rozličných ligových soutěžích a turnajích. Provozují se na majoritních herních platformách typu PC, Xbox a Playstation. Pomalu je i sportovní organizace a svazy přijímají mezi ostatní sporty (většinou ovšem ještě s větším odporem než kterýkoliv jiný nový sport). Čína sama uznala eSport coby oficiální disciplínu již v roce 2011, čímž už otevřela dveře k výchově národního olympijského kádru. Jako první na direktivu zareagovala Sportovní vysoká škola v Hunanu, která oznámila, že otevře nový studijní obor eSporty a management pro prvních 40 uchazečů již v roce 2017. Cílem toho oboru je dle slova děkana škola Liu Juna kultivace všech schopností napojených na celý komerční okruh elektronického sportu, nikoliv tedy jen rozvoj hráčů a jejich talentu. „Chceme chrlit všechny druhy odborníků pro klubový management, datovou analýzu, přípravu taktiky, sázení na elektronické sporty, trénování, komentování a činnosti rozhodčích. Hráč eSportu je jen jednou z možností výstupu našeho oboru,“ vysvětluje Jun. Náplň výuky bude velmi široká: od obecných lekcí z informatiky, angličtiny a práva přes specifičtější sportovní management až po datovou analýzu a přípravu taktik. To vše by mělo absolventům zajistit schopnost uplatnění nejen přímo v oboru eSportu, ale i na čínském pracovním trhu vůbec. Specifickým problémem bude i vytvoření profesorského kádru. Jun chce proto přetáhnout lidi přímo z herního průmyslu, zároveň se snaží povzbudit současné přednášející, aby získali praxi přímo v počítačových společnostech vyvíjejících hry a mohli tak předávat zkušenosti přímo z první ruky. Na zprávy o etablování oboru eSportů okamžitě zareagovaly i příslušné kluby. Velká jména esportingu typu OMG, Snake Esports či Team WE už podepsaly se školou v Hunanu exkluzivní smlouvy o náboru žáků, kteří dokončí příslušný studijní program. Kluby zvláště láká vysokoškolská erudice nově příchozích zaměstnanců právě v těch ohledech, které jsou pro ně klíčové, neboť aktuálně samotné týmy tvoří spíše středoškoláci a jejich management absolventi či doktorandi - málokterý z nich je ovšem dělá to, co vystudoval. Bob z Teamu WE to komentuje: „Většina lidí, kteří se věnují eSportům, vstupuje do tohoto oboru velmi mladá. A naprostá většina členů profesionálních týmů nenavštěvovala vysokou školu ani univerzitu.“ ESporty jsou přitom disciplína velmi slibná, příjmy všech odpovídajících odvětví jen v Číně za rok 2015 přesáhly hranici 4 000 000 000 amerických dolarů. Zdroje: GlobalTimes.cn
Daniel Beránek, 10.10.2016 16:41 Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké... Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na... Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde?
... Nejhorší je, když najdete filmovou perlu, ale nemáte k ní titulky. A když už je najdete, tak nesedí. A i když ve VLC posunete jejich časování vůči časování zvukové stopy, tak se ty stopy neustále rozcházejí - a to dokonce nikoliv symetricky. To pak... |