[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Google chce psát lokálky skoro sám

Robotizace lidských činností je obrovské téma. O tom, že se týká nejen bezmyšlenkovitých činností, svědčí její nasazování i na poli tvorby informačního obsahu. Po nasazení do produkce krátkých burzovních a sportovních zpráv činí nyní velký krok Google. Za spolupráce Urbs Media a tiskové agentury Press Association chce vytvořit službu automatické produkce místních zpráv. Za podstatnou část těchto lokálek už nebudou zodpovídat lidé...

 

Data-driven žurnalistika je schopna vyvozovat životaschopné závěry z automatizovaně generovaných reportů

Jeden z největších kdy udělených grantů Googlu v rámci programu Digital News Initiative vyhrála britská tisková agentura Press Association (na první pohled snadno zaměnitelná s největší tiskovou agenturou světa Associated Press) a start-up Urbs Media (specializující se na datovou žurnalistiku). Na svůj projekt, který má vytvářet „proud přesvědčivých lokálních zpráv pro stovky mediálních filiálek“, dostali dohromady ekvivalent 18,5 miliónů korun.

Press Association a Urbs Media mají spolu dát dohromady fungující službu zvanou RADAR (z angl. Reporters And Data And Robots, která „bude každý měsíc generovat na 30 000 lokálních zpráv z otevřených informačních zdrojů.“ Je logické, že tento grant obdržela tisková agentura místo jakkoliv velkého média, neboť ta se ze své podstaty specializuje na vyhledávání témat a generování prefabrikovaného informačního obsahu, který je následně přeprodáván médiím místního významu. To dokazuje i prohlášení Press Association: „RADAR je určen k uspokojení rostoucí poptávky po konzistentních a na faktech založených přehledech místního dění ze strany zavedených regionálních médií a dále ze zvětšujícího se sektoru nezávislých vydavatelů, korporací s mnoha regionálními filiálkami a blogerů.“

Okénko robotického autora Narrative Science na Forbes.com

Generování novinářského obsahu automatizovanými systémy není nic nového. Například Forbes pomocí systému Narrative Science takto publikuje ekonomická zhodnocení firem. Jistě tento obsah má svá specifická omezení. Jde v podstatě jen o souhrn statických čísel poskládaný do jednoduchých vět. Navíc v angličtině. Takže by se dalo říct, že výsledkem není zrovna prvotřídní obrazoborectví. Nicméně o to tady ani nejde. Prostě daný obsah splňuje požadavky, specifické pro dané místo zveřejnění.

Lokální zprávy jsou ovšem přece trochu větším soustem. Mají mnohem širší záběr, tím pádem i mnohem více potenciálních zdrojů informací - a tím pádem vyžadují i mnohem sofistikovanější algoritmy, které musí zdroje procházet a citlivě vybírat relevantní náměty. Je zřejmé, že RADAR nepřijde na svět, ani dlouho ještě nebude plně samostatný systém, který by se zcela obešel bez lidského prvku při psaní zpráv. Ostatně ani v plně vyvinuté formě nebude RADAR prost spolupráce s lidskými novináři, neboť ti jsou pro takový systém „životně důležití“, jak si uvědomuje i šéf-editor Press Association Peter Clifton.

Datově orientovaná žurnalistika je novinářskou odpovědí na daty řízený svět

Press Association disponuje nejen mnohými informačními zdroji a know-how jejich čerpání, ale také schopností finalizace obsahu. Urbs Media zase mají spoustu nástrojů schopných zpracovávat obrovská množství dat, identifikovat požadovaná, reportovat je a celý proces automatizovat. Dohromady jsou schopny i v očích Googlu vytvořit životaschopný systém, který bude generovat to, co se po něm požaduje. Press Association už dává dohromady tým lidí pouze pro tento projekt, jehož úkolem bude vyhledávat témata, vytvářet šablony jejich zpracování a editorovat obsah generovaný systémem RADAR.

RADAR by měl ulehčit práci novinářům, kteří jinak pracují s kvanty dat od státních i místních úřadů, rozličných institucí a věnují se širokému spektru témat včetně kriminality, zdravotnictví a zaměstnanosti. Na jeho výstupy bude aplikován software Natural Language Generation, který by měl obsah nejen přiblížit přirozenému jazyku, ale také rozmnožit hned do několika verzí. Grant od Googlu pomůže projektu pracovat i na automatizovaném vytváření grafického a multimediálního materiálu, jenž má doprovázet textové zprávy.

Stanou se i novináři novými luddity?

Tim Dawson, prezident britského Národního svazu novinářů (NUJ), se nebojí robotizace žurnalistiky jako odboráři pásové výroby. Místo toho poukazuje: „To, co je skutečným problémem novinařiny ve Spojeném království, je nedostatek peněz směřujících do skutečné žurnalistiky a novinářů... Nemám nejmenších pochyb o tom, že počítače a jejich algoritmy mohou být efektivně využity při vytěžování dat.“ Navíc mohou tyto nové stroje uvolnit novinářům ruce a poskytnout jim čas nutný pro skutečně investigativní práci vyžadující lidský mozek. Nakonec Dawson dodává: „Skutečným problémem médií je příliš málo zpravodajství hodného toho jména. A já nevěřím, že počítačové rachocení ho nahradí. Čeho se coby prezident NUJ bojím je, že to celá žurnalistika skončí jako příběhy vyprávěné zainteresovanými stranami, ovšem maskované jako úžasné a objektivní zpravodajství. A to celé generované počítačovými programy proto, aby média mohla propustit ještě více skutečných novinářů.“

Zdroje: PressAssociation.com, TheGuardian.com

 

 

 

 

 

AI generátor obrázků Freepik: fotorealističtější a rychlejší

Aktualizace AI generátoru obrázků od Freepiku přináší revoluční zlepšení v rychlosti a fotorealističnosti, což umožní grafickým designérům, marketérům a grafikům tvorbu vizuálů s nepřekonatelnou přesností a detaily. Jaké možnosti...

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama