[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook: souhlaste, nebo odejděte

Na každého uživatele Facebooku číhají nové obrazovky plné písmenek. Tentokrát se však dožadují jeho plné pozornosti a bdělosti nad ochranou soukromí. GDPR je totiž v podstatě tady a Facebooku nezbývá než se nenechat sežrat byrokraty z Evropské unie. Co to znamená pro nás a jak se tím nejrychleji proklikat?

 

Facebook na odsouhlasení nových smluvních podmínek a nastavení nakládání se soukromými údaji upozorňuje stále intenzivněji

Facebook zintenzivňuje svou kampaň odsouhlasení nových podmínek svého užívání a nakládání s uživatelskými údaji. Není se co divit - termín vstupu GDPR do platnosti se rychle blíží. Proto už na každého uživatele při přihlášení čeká obrazovka varující, že je třeba zkontrolovat a odsouhlasit své nastavení zabezpečení a ochrany soukromí - jinak by uživatel již nadále nemohl moci svůj účet na Facebooku používat. 

Rychlý souhrn toho, co nás čeká

Po rozkliknutí kontroly nás čeká vysvětlení jejích důvodů plus načrtnutí jejího rozsahu. De facto vše se týká ochrany soukromých údajů uživatele. A Facebook výslovný souhlas s jednotlivými prvky žádá kvůli splnění podmínek legislativního opatření GDPR. Uživatel tak sníží riziko, že bude s jeho daty neoprávněně nakládáno, že se za něj bude někdo vydávat, že automaticky „identifikován“ na fotkách svých a ostatních. 

A jako prvního pána na holení zde máme: citlivé osobní údaje

Coby první nás čekají citlivé osobní údaje. Ty Facebook často využívá k personalizaci uživatelova prostředí. Ať už tedy na síti sdílíte „svoje náboženské vyznání, politické názory nebo to, jestli se zajímáte o muže nebo ženy,“ je třeba

  • buď Přijmout a pokračovat s tím, že je Facebook sdílí „s lidmi, které si zvolíte, a použije je k personalizování funkcí a produktů;
  • nebo veškeré tyto údaje znovu projít, promazat či nastavit - pod Spravovat nastavení údajů.

Není na škodu svá nastavení znovu projít - zvláště pokud nemáte zájem o „navrhování skupin, jiných funkcí a produktů“ na jejich základě. Vtipné je, že hned následující obrazovka obsahuje lakonické prohlášení popírající účel předchozích akcí: „I když tyto údaje na svém profilu nemáte, stále se vám od nás můžou zobrazovat reklamy a další obsah, které se tomu můžou podobat nebo se k tomu vztahovat. Je to dáno jinými vámi provedenými akcemi, které naznačují váš zájem o tato témata.“ Pokud chcete ovlivnit iluzi Facebooku o své osobě a svých preferencích při zobrazování reklam, budete muset následně ještě zamířit do Nastavení - Předvolby reklam, a zde tuto fikci poupravit. 

Nechat si rozpoznávat obličej, či nenechat - toť otázka

Následuje rozpoznávání obličejů. Funkci Facebook postupně zavádí od roku 2011, ale v rámci Evropské unie je relativní novinkou. Dostala se i k prošetřování Evropskou komisí - právě kvůli možnosti porušování práv na ochranu soukromí. Nakonec nebyla Facebooku v Evropě povolena. Nicméně - pokud Facebooku udělíte výslovný souhlas, bude moci váš obličej rozpoznávat. A vy budete moci využívat funkce na tuto technologii navázané. 

Facebook podává i náčrt toho, co si pod rozpoznáváním obličejů představit: „Rozpoznávání obličejů je technologie analyzující fotky a videa, na kterých jste. Tak vypočítá jedinečné číslo („šablonu“) pro to, jak se objevujete na snímcích. Když máte rozpoznávání obličejů v nastavení zapnuté, sbíráme data a zpracujeme tuto šablonu. Tu pak porovnáme s analýzami jiných fotek a videí, abychom rozpoznali, jestli člověk na daných fotkách a videích můžete být vy.“

Kupodivu k souhlasu mohou mít důvod i jedinci citliví na zachování na svého soukromí. Součástí návazných funkcí totiž je i varování, pokud by se někdo snažil ukrást vaši identitu a zneužil k tomu váš obličej. Krom toho mají takto otagované vizuální materiály pomoci i zrakově postiženým uživatelům. Dále vám Facebook bude:

  • ukazovat fotky, na nichž jste, ale nejste označeni; 
  • navrhovat přátelé k označení; 
  • zobrazovat personalizovaný materiál (doporučované filtry fotek apod.)

Ač Facebook chytře apeluje na ochranu vlastního soukromí, nemusíte se bát, že byste zákazem rozpoznávání svého obličeje o něco přišli. Váš konkrétní účet bude fungovat jako doposavad i bez rozpoznávání obličejů. 

A už jen naivní odsouhlasení 34 normostran textu blábolivých podmínek

A následuje nejnudnější část, do níž dá skrýt v podstatě cokoliv - podmínky. Facebook na nás vysype Podmínky používání službyZásady používání dat a Zásady používání souborů cookie. Tady už nás žádné nastavování nečeká - musíme buď souhlasit Přijímám, nebo zamířit k odkazu v drobných písmenkách na konci okna podívejte se, jaké máte možnosti. Ani zde se ale žádné možnosti nekonají: můžete pouze nechat si odstranit účet

Většina z nás patrně odsouhlasí, menšina si nechá účet odstranit a patrně vůbec nikdo si těch 34 normostran textů nepřečte - to už bychom se raději vzdali i prvorozeného. GDPR se nažralo, Facebook zůstal celý a my jsme tam, kde jsme byli.

GDPR se nažralo - Facebook zůstal celý - a my jsme tam, kde jsme byli

Zdroje: Facebook

 

 

 

 

 

Mistral Small 3: malý, ale s velkými možnostmi

Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké...

DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max: přijde osvěžení AI z Číny?

Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na...

Grok od xAI: první kroky v podobě samostatné aplikace

Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde? ...

VLC otitulkuje i neotitulkované... samozřejmě s pomocí AI

Nejhorší je, když najdete filmovou perlu, ale nemáte k ní titulky. A když už je najdete, tak nesedí. A i když ve VLC posunete jejich časování vůči časování zvukové stopy, tak se ty stopy neustále rozcházejí - a to dokonce nikoliv symetricky. To pak...


 
© 2005-2025 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama