[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook: souhlaste, nebo odejděte

Na každého uživatele Facebooku číhají nové obrazovky plné písmenek. Tentokrát se však dožadují jeho plné pozornosti a bdělosti nad ochranou soukromí. GDPR je totiž v podstatě tady a Facebooku nezbývá než se nenechat sežrat byrokraty z Evropské unie. Co to znamená pro nás a jak se tím nejrychleji proklikat?

 

Facebook na odsouhlasení nových smluvních podmínek a nastavení nakládání se soukromými údaji upozorňuje stále intenzivněji

Facebook zintenzivňuje svou kampaň odsouhlasení nových podmínek svého užívání a nakládání s uživatelskými údaji. Není se co divit - termín vstupu GDPR do platnosti se rychle blíží. Proto už na každého uživatele při přihlášení čeká obrazovka varující, že je třeba zkontrolovat a odsouhlasit své nastavení zabezpečení a ochrany soukromí - jinak by uživatel již nadále nemohl moci svůj účet na Facebooku používat. 

Rychlý souhrn toho, co nás čeká

Po rozkliknutí kontroly nás čeká vysvětlení jejích důvodů plus načrtnutí jejího rozsahu. De facto vše se týká ochrany soukromých údajů uživatele. A Facebook výslovný souhlas s jednotlivými prvky žádá kvůli splnění podmínek legislativního opatření GDPR. Uživatel tak sníží riziko, že bude s jeho daty neoprávněně nakládáno, že se za něj bude někdo vydávat, že automaticky „identifikován“ na fotkách svých a ostatních. 

A jako prvního pána na holení zde máme: citlivé osobní údaje

Coby první nás čekají citlivé osobní údaje. Ty Facebook často využívá k personalizaci uživatelova prostředí. Ať už tedy na síti sdílíte „svoje náboženské vyznání, politické názory nebo to, jestli se zajímáte o muže nebo ženy,“ je třeba

  • buď Přijmout a pokračovat s tím, že je Facebook sdílí „s lidmi, které si zvolíte, a použije je k personalizování funkcí a produktů;
  • nebo veškeré tyto údaje znovu projít, promazat či nastavit - pod Spravovat nastavení údajů.

Není na škodu svá nastavení znovu projít - zvláště pokud nemáte zájem o „navrhování skupin, jiných funkcí a produktů“ na jejich základě. Vtipné je, že hned následující obrazovka obsahuje lakonické prohlášení popírající účel předchozích akcí: „I když tyto údaje na svém profilu nemáte, stále se vám od nás můžou zobrazovat reklamy a další obsah, které se tomu můžou podobat nebo se k tomu vztahovat. Je to dáno jinými vámi provedenými akcemi, které naznačují váš zájem o tato témata.“ Pokud chcete ovlivnit iluzi Facebooku o své osobě a svých preferencích při zobrazování reklam, budete muset následně ještě zamířit do Nastavení - Předvolby reklam, a zde tuto fikci poupravit. 

Nechat si rozpoznávat obličej, či nenechat - toť otázka

Následuje rozpoznávání obličejů. Funkci Facebook postupně zavádí od roku 2011, ale v rámci Evropské unie je relativní novinkou. Dostala se i k prošetřování Evropskou komisí - právě kvůli možnosti porušování práv na ochranu soukromí. Nakonec nebyla Facebooku v Evropě povolena. Nicméně - pokud Facebooku udělíte výslovný souhlas, bude moci váš obličej rozpoznávat. A vy budete moci využívat funkce na tuto technologii navázané. 

Facebook podává i náčrt toho, co si pod rozpoznáváním obličejů představit: „Rozpoznávání obličejů je technologie analyzující fotky a videa, na kterých jste. Tak vypočítá jedinečné číslo („šablonu“) pro to, jak se objevujete na snímcích. Když máte rozpoznávání obličejů v nastavení zapnuté, sbíráme data a zpracujeme tuto šablonu. Tu pak porovnáme s analýzami jiných fotek a videí, abychom rozpoznali, jestli člověk na daných fotkách a videích můžete být vy.“

Kupodivu k souhlasu mohou mít důvod i jedinci citliví na zachování na svého soukromí. Součástí návazných funkcí totiž je i varování, pokud by se někdo snažil ukrást vaši identitu a zneužil k tomu váš obličej. Krom toho mají takto otagované vizuální materiály pomoci i zrakově postiženým uživatelům. Dále vám Facebook bude:

  • ukazovat fotky, na nichž jste, ale nejste označeni; 
  • navrhovat přátelé k označení; 
  • zobrazovat personalizovaný materiál (doporučované filtry fotek apod.)

Ač Facebook chytře apeluje na ochranu vlastního soukromí, nemusíte se bát, že byste zákazem rozpoznávání svého obličeje o něco přišli. Váš konkrétní účet bude fungovat jako doposavad i bez rozpoznávání obličejů. 

A už jen naivní odsouhlasení 34 normostran textu blábolivých podmínek

A následuje nejnudnější část, do níž dá skrýt v podstatě cokoliv - podmínky. Facebook na nás vysype Podmínky používání službyZásady používání dat a Zásady používání souborů cookie. Tady už nás žádné nastavování nečeká - musíme buď souhlasit Přijímám, nebo zamířit k odkazu v drobných písmenkách na konci okna podívejte se, jaké máte možnosti. Ani zde se ale žádné možnosti nekonají: můžete pouze nechat si odstranit účet

Většina z nás patrně odsouhlasí, menšina si nechá účet odstranit a patrně vůbec nikdo si těch 34 normostran textů nepřečte - to už bychom se raději vzdali i prvorozeného. GDPR se nažralo, Facebook zůstal celý a my jsme tam, kde jsme byli.

GDPR se nažralo - Facebook zůstal celý - a my jsme tam, kde jsme byli

Zdroje: Facebook

 

 

 

 

 

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...

Opera to s AI míní vážně. Nyní nabízí lokální LLMs

Opera se snaží co nejvíce využít vlnu AI. Nabízí nejen vlastní AI asistentku Ariu, ale jejím prostřednictvím i spoustu dalších funkcí. Nyní přichází s podporou lokálně spustitelných velkých jazykových modelů, což...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama