[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Klidně se vzdáme i prvorozeného

Obětovali byste prvorozené dítě? Sdíleli veškeré své informace se zaměstnavatelem? Či třeba s NSA? Nejen výzkum michiganské univerzity indikuje, že cokoliv z toho uděláme raději, než bychom pročítali licenční podmínky. Jak na to přišli?

 

Licenční podmínky většinou nevyvolávají touhu je číst (By Jean-Pierre Dalbéra from Paris, France [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons)

Číst licenční podmínky je děsná otrava. Ruku na srdce - kdo je kdy naposledy četl a jestli vůbec? A z toho zlomku čtenářů podmínek užívaní softwaru/služby - kolik je těch, kteří tak činí v rámci pracovní náplně či deformace? Po eliminaci všem předešlých bychom se dostali k velmi malému počtu případů, kdy si zákazník/uživatel opravdu licenční podmínky přečte, nejčastěji pod tíhou uvědomění si rizika z nich plynoucího.

Homepage fiktivní sociální sítě NameDrop

Toto obecné povědomí se do podoby závěru vědeckého výzkumu podařilo dostat dvojici michiganských výzkumníků Jonathanovi A. Obarovi a Anne Oeldorf-Hirschové v práci The Biggest Lie on the Internet: Ignoring the Privacy Policies and Terms of Service Policies of Social Networking Services. Soustředili se v ní na pozornost, jíž věnujeme čtení zásad ochrany osobních údajů a podmínek služby

Uživatelé a čas strávený čtením zásad ochrany osobních údajů a podmínek služby NameDrop

Většina z 543 participantů studie se neobtěžovala se čtením podmínek služby sociální sítě NameDrop, která byla vytvořena pouze pro účely experimentu. 399 z nich (74 %) rovnou přešlo k odsouhlasení prostřednictvím tlačítka Quick Join, zbytek průměrně četl zásady ochrany osobních údajů 73 sekund a podmínky služby 51 sekund. Vzhledem k rozsáhlosti textů (7 977 a 4 316 slov) by však průměrné hodnoty čtení měly dosáhnout 30 minut u osobních údajů a 16 minut u podmínek služby. A aby výsledky nabraly na signifikantnosti, zakomponovali Obar a Oeldorf-Hirschová do textu:

  • odevzdání prvorozeného dítěte coby platba za službu; 
  • sdílení dat se zaměstnavatelem uživatele a
  • a sdílení dat uživatele s NSA (coby - dle předpokladu - zpopularizovanou a snadno identifikovatelnou zkratkou).

Výsledek? Ani jedna z těchto podmínek nebyla důvodem k neodsouhlasení pro 98 % účastníků. Autoři to shrnují v záměrně suchém závěru: „Výsledky studie poukazují na to, že jedinci často zcela ignorují podmínky služby a zásady ochrany osobních údajů...“

Obar pak v dopise pro Federal Communications Commission vyvozuje, že tyto výsledky „zcela zpochybňují takzvaný model upozornění a volby“, kterým k ochraně soukromí přistupuje legislativa a který poskytovatelé služeb naplňují oznámením způsobů sběru uživatelských dat a nabídnutím možností neúčasti. Obar dopis uzavírá: „Transparentní komunikace a poskytnutí přístupu jsou výborné body, kterými začít, ale zároveň i hrozné, pokud by se jimi mělo i skončit. Je třeba udělat mnohem více, abychom zajistili, že jsou si uživatelé vědomi toho, s čím souhlasí. A že jsou ochráněni před hrozbami spojenými se sdílením dat a jejich dalším využíváním.“

Smutný výsledek experimentu jen odkazuje k podvědomé nechuti vůči blábolným textům, jejichž maximou je: není práva, na které by měl uživatel nárok - není povinnosti, kterou by poskytovatel nemohl beztrestně zanedbat (paraf. SHEA, WILSON The Illuminatus! Trilogy).

Zdroje: arstechnica.com, MediaPost.comObar, Jonathan A. and Oeldorf-Hirsch, Anne, The Biggest Lie on the Internet: Ignoring the Privacy Policies and Terms of Service Policies of Social Networking Services (July 7, 2016)

 

 

 

 

 

CERN opouští software Microsoftu

CERN aneb Evropská organizace pro jaderný výzkum alias jedna z nejvýznamnějších vědeckých institucí světa a provozovatel velkého hadronového urychlovače ve Švýcarsku migruje z kódu prodávaného Microsoftem na open-source. Microsoft...

Mapy.cz implementují Booking.com pro zahraniční destinace

Seznam do mapové aplikace Mapy.cz implementuje Booking.com - zatím jen pro zahraniční destinace. Slibuje si od toho více informací pro své uživatele a výhody plynoucí ze spolupráce s Booking pro příjmy Seznamu. Potěší, či jen potvrdí hegemonii Booking.com? ...

Mozilla rebranduje a redesignuje Firefox

Firefox, pojetí prohlížeče, značky a navázaných služeb - to vše projde změnou. Firefox se pro Mozillu stává značkou samou o sobě, pod kterou jsou sdruženy prohlížeč Firefox a služby Firefox Send, Firefox Monitor a Firefox Lockwise. Co zůstalo z původních návrhů a čeho se drželi...

Opera GX pro hráče už je venku

Opera GX je rekoncepcí prohlížeče Opera pro náruživé hráče her. Prohlížeč postavený na Chromiu a rozšířený o funkce typické pro Operu doplňuje dalšími fičurami, možnostmi konfigurace a drobnostmi orientovanými na zvláštní potřeby...


 
© 2005-2019 PS Media s.r.o. - digital world