[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook očerňuje TikTok

Facebook se rozhodl jakýmikoliv prostředky vystrnadit sociální platformu TikTok z USA. V rámci konkurenčního boje o nejziskovější světový trh vsadil na kombinaci manipulace s veřejným míněním a nastavování témat agendy politických stran. A tak se obrátil na konzultanty republikánů, kteří mu měli pomoci rozpoutat mediální kampaň proti TikToku. A coby rukojmí měly posloužit americké děti

 

Facebook očerňuje TikTok (Zdroj: TikTok)

TikTok je sociální síť zaměřená na sdílení krátkých videí. Obsah na ní sdílejí a konzumují především mladší ročníky. Populaci vyrostlou na sociálních sítích oslovuje natolik, že se co do rozšíření zařazuje mezi největší sociální sítě světa. Určitě ji tak vnímá konkurenční Facebook. 

Ten k jejímu vystrnadění z trhu Spojených států amerických najal společnost Targeted Victory. Targeted Victory je jedním z největších poradců republikánské strany ohledně kampaní - alespoň podle výdajů republikánských kandidátů. Úkolem Targeted Victory bylo očernění TikToku. Operační plán zněl vykreslit TikTok jako nebezpečí pro americkou společnost a především pro americké děti

Ředitel Targeted Victory v interní komunikaci mimo jiné napsal:

musíme vyslat ven zprávu, že zatímco je Meta aktuálním otloukánkem, skutečnou hrozbou je TikTok. Zvláště proto, že je to aplikace s cizáckým vlastníkem, která je navíc úplně první na světě ve sbírání dat a kterou používají zejména mladí dospívající.

Nejen vlastnicky a organizačně stojí za Facebookem a za kampaní proti TikToku společnost Meta (Zdroj: Pixabay.com)

Cílem Facebooku bylo nejen pošpinit TikTok, ale také odvést pozornost politiků a veřejnosti od vlastních problémů týkajících se soukromí a monopolního postavení. Operativcům černé kampaně bylo přímo řečeno, že je podstatné využít moment pozornosti vzbuzený směrem k TikToku k tomu, aby se odklonila pozornost všech od toho, jak Meta nakládá s osobními informacemi uživatelů a od toho, jak se potýká s antimonopolními zákony. 

Jeden ze zaměstnanců Targeted Victory píše: 

....bonusem bude, když dokážeme do širšího poselství dostat poukázání na to, že současné zákony a návrhy zákony nejsou orientovány právě tím směrem, kterým by se státní zástupci a kongresmani měli zaměřit.

Reálně pak rozšiřování chtěného poselství vypadalo tak, že se Targeted Victory podílela na publikaci dopisů, které měly pocházet od znepokojených rodičů v The Denver Post či v The Des Moines Register. Dopisy vykreslovaly TikTok jako nebezpečný pro duševní zdraví dětí a zároveň i nebezpečný pro jejich soukromí. Přitom ani jeden nenesl známky toho, že se na něm podílí konzultantská společnost placená Metou.

Další projevy kampaně měly zahrnovat: sloupky externistů a dopisy redakcím, protlačování narativů o škodlivých tiktokových výzvách typu Dej facku učiteli, výzvách k ničení školního majetku a dalších. Jakákoliv pozornost na zkoumání těchto zvěstí ovšem ukázala, že zdrojem zvěstí a místem, kde se dané zvěsti o výzvách šířily, byl Facebook.  

Jedním z těch, koho se podařilo přesvědčit, byl senátor Richard Blumenthal (Zdroj: New York Daily News)

Neustálé podněty vysílané do mediálního prostoru nezůstaly bez odezvy. Senátor Richard Blumenthal na úkor těchto zvěstí napsal oficiální nótu vedení TikToku, v níž vyzval jeho zástupce, aby svědčili před senátním výborem. V dopise mj. píše: aplikace byla opakovaně zneužita k propagaci chování, které má za následek škodlivé a destruktivní činy. Ovšem rozbor výzev zmiňovaných senátorem Blumenthalem opět ukázal, že nejdřív šířily na Facebooku, nikoliv TikToku.

Kylie Jenner Lip Challenge (Zdroj: Class of Kulture)

Facebook fakticky ani danou kampaň nepopřel. Spíše se uchýlil k obraně špinavých taktik, které se stávají součástí politického boje ve Spojených státech. Ústy svého mluvčího Andyho Stonea vzkázal: 

Věříme, že jakákoliv platforma - TikTok nevyjímaje - by měla čelit úrovni kontroly odpovídající růstu úspěchu dané společnosti. 

TikTok vyjádřil jen hluboké znepokojení nad tím, že místní média byla doslova nacpávána zprávami o údajných trendech, které se na TikToku vůbec nevyskytují. Společnost Targeted Victory se k otázkám očerňující kampaně úplně odmítla vyjádřit, dodala jen, že Metu zastupuje již mnoho let a je hrdá na práci, kterou odvedla.

Facebook se v entitě TikToku nebojí jen úspěšnějšího konkurenta obecně, ale i sociální sítě, která získává především mladé, které Facebook ztrácí. Facebook se doslova bojí toho, že se stává sociální sítí spíše pro starší ročníky (což ovšem v jeho případě znamená starší než teenageři - nikoliv padesátníky). 

Paranoidní stihomam vylučuje Facebook z řady sociálních sítí (Zdroj: Pixabay.com)

Další zdroje zastoupené Donnie O’Sullivanem poukazují na to, že mnozí šéfové Facebook trpí paranoidním bludem, že drobnohled veřejného mínění se zaměřuje jen na Facebook, a nikoliv na konkurenty, jako jsou YouTube, Apple a TikTok. 

A Casey Newton, pozorovatel dění na sociálních sítích, upozorňuje na to, že strategicky je taková kampaň zcela nesmyslná: 

Z hlediska vlastních zájmů Facebooku si lze jen těžko představit horší chvíli pro přitahování další pozornosti k rizikům, které sociální aplikace představují pro děti. Regulátoři a zákonodárci máchají širším štětcem. Jakýkoliv tah, který by měl potrestat TikTok, by zcela jistě zasáhl i Facebook a Instagram.

Zdroje

 

 

 

 

 

Náklaďáky řídí umělá inteligence | Solvertech

Za volantem náklaďáku ještě stále musí sedět živý chlap (nebo dáma), stále víc jím ale točí umělá inteligence. V podmínkách ropného šoku a trvalé dopravní kalamity přestává na...

ÚOOÚ šetří kvůli úniku dat Shoptet

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) vyzývá klienty Shoptetu, aby prověřili, zda nedošlo k narušení zabezpečení osobních údajů. Podezřelými jsou v tomto případě analytické aplikace firmy MonkeyData, které měly...

Microsoft Edge chce zavírat panely dvojklikem

Vývojáře Microsoft Edge zkouší nové ulehčení práce s prohlížečem. Spočívá v prostém dvojkliku na oušku panelu pro jeho zavření. Funkcionalitka je zatím v testování - a to tak raném, že není ani...

Ulož.to vymazali z App Storu

Apple aktuálně stáhl aplikaci Ulož.to z App Storu. Učinil tak z důvodů nahlášení firmou, která deklaruje, že se zabývá dodržování autorských práv na internetu. Stejná situace se odehrála v března, kdy stejný stěžovatel nahlásil...


 
© 2005-2022 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama