RSS Kanál

 

Facebook bude postihovat engagement bait

Lajkněte, když se vám to líbí, dejte srdce, když nás nenávidíte, a hoďte hypersmajl, když patříte k Vesmírným lidem. Tak tyhle typy vyvolávání interakcí Facebook nesnáší. Kolidují totiž s algoritmy, na jejichž základě distribuuje příspěvky dalším uživatelům, a v důsledcích i s principy, na nichž je postaven celý jeho byznys model. Jak s jevem engagement bait zatočí a nepřijdou k úhoně i rozličná volání o pomoc?

 

Ač to vypadá na anketu (a tedy vote baiting), TN.cz se snaží jen vyvolat reakce na nesmyslnou otázku - je to tedy react baiting

„Lidé nám sdělují, že nemají rádi spamy, které po nich vyžadují lajky, sdílení a komentáře typu Jestli si Beran - dej LIKE!,“ uvádí celý problém Henry Silverman, který ve Facebooku zodpovídá za integritu příspěvků na zdi. Fakticky tento způsob vynucování interakce zneužívá algoritmus Facebooku, který následně příspěvku umožní větší dosah - a to neoprávněně z hlediska toho, co Facebook chápe jako přirozeně vyvolané reakce.

Engagement baiting využívají především správci firemních profilů, ale často také admini rozličných skupin a komunit. Engagement bait zahrnuje vícero dílčích taktik, aplikovatelných separátně či kumulovaně:

  • vote baiting - apel na anketní hlasování prostřednictvím Reakcí, kde každá reakce odpovídá požadované možnosti. Kupříkladu: další hypergeniální post máme zveřejnit ve: středu (Like), pátek (srdce), neděli (smutík)
  • react baiting - obdoba prvního, jen bez instrumentální složky hlasování, typicky na vektoru prosté identifikace s nějakým faktem typu jestli si Beran, dej mám vztek, pokud si blíženec, dej srdíčko
  • share baiting - výzva ke sdílení, klasicky motivovaná příslibem hmotného prospěchu. Kdo nasdílí s nejvíce přáteli, vyhraje štůsek výročních herních karet švýcarských švadlenek
  • tag baiting - tj. označte v příspěvku, nejčastěji v příspěvku trefném, ironickém či zesměšňujícím. Otaguj kamaráda, který vypadá, jako by se vracel s chřipečkou z ruské ambasády! 
  • comment baiting - volání po přímém komentáři. Dobře aplikovatelné na skupiny zvyklé skandovat. Kdo je nejlepší, ten řve BANÍK! A komentáře plní BANÍK, BANÍK, BANÍK.

Jednotlivé podtypy engagement baitu (Zdroj: Facebook.com)

Všechny zmíněné typy lákání interakce chce Facebook penalizovat. Silverman prohlašuje: „Abychom podpořili autentické zapojování se [aka engagement], prošly a kategorizovaly týmy Facebooku stovky tisíc příspěvků, jejichž výsledky posloužili modelu strojového učení, který dokáže rozpoznat různé typy engagement bait. A příspěvky, které tuto taktiku zneužívají, se budou v příspěvcích na zdi zobrazovat méně.“

Penalizace má cílit všechny: jak jednotlivé uživatele, tak firemní či skupinové profily. Nicméně firemní profily bedlivější dohled a citelnější postihy. „V nadcházejících týdnech se chystáme implementovat striktnější penalizace pro firemní profily, které systematicky a opakovaně zneužívají engagement bait k umělému zvyšování dosahu svých příspěvků,“ říká Silverman. „Zavádění penalizace firemních profilů bude postupné, abychom jejich správcům dali čas přizpůsobit se a vyvarovali se nechtěného používání engagement bait.“

Naopak by měly zůstat snahy charitativní a volající o pomoc, v nichž jsou nejen výzvy ke sdílení cíleny na dosažení k nejširšímu okruhu možných dárců, přispěvatelů a lidí ochotných pomoci. „Příspěvky, v nichž lidé žádají o pomoc, radu či doporučení, jako je například rozeslání zprávy o pohřešovaném dítěti, o sbírce na charitativní účely či žádost o tipy na cestování, nebudou tímto updatem postiženy,“ slibuje Silverman. 

...a ještě tag baiting a comment baiting (Zdroj: Facebook.com)

Facebook samozřejmě hon na engagement bait zaštiťuje snahou o podporu autentického obsahu a přirozeného sdílení vycházejícího z mezilidských vztahů. Skutečný záměr sociální sítě je ovšem přerušit činnost, která koliduje s principy, na jejichž základě je regulován dosah příspěvků. Facebook chce zabránit firemním stránkám v dosahu, který si podle něj nezasluhují, respektive který si nezaplatily. Jakýkoliv dosah nad rámec fanoušků značky má být firmami zaplacen, což potvrdil nedávný experiment s Průzkumníkem příspěvků mj. na Slovensku i kolize pravidla s anketním hlasováním pomocí Reakcí, které v mnoha případech vůbec nemá uměle navyšovat dosah, ale jen zjednodušit získání názorů od publika.

Zdroje: Facebook Newsroom

 

Daniel Beránek, 18.12.2017 20:31

 

 

 

 

GIMP povýšil na 2.10

Neuvěřitelné se stalo skutkem - po šesti letech čekání vychází nová verze open source rastrového editoru GIMP. Většina práce vývojářů se soustředila na portování GIMPu do nového enginu GEGL. Nový GIMP ovšem...

Facebook: souhlaste, nebo odejděte

Na každého uživatele Facebooku číhají nové obrazovky plné písmenek. Tentokrát se však dožadují jeho plné pozornosti a bdělosti nad ochranou soukromí. GDPR je totiž v podstatě tady a Facebooku nezbývá než se nenechat sežrat byrokraty z Evropské unie. Co...

Microsoft vydává rozšíření zvyšující zabezpečení Chrome

Windows Defender Browser Protection je doplněk Microsoftu, který má zabezpečit uživatele konkurenčního Chromu před podezřelými a škodlivými weby. Chrome by zásluhou Windows Defender Browser Protection měl být posílen technologiemi Windows Defender určenými původně pro Microsoft...

Avast aktualizoval Secure Browser

Avast aktualizoval svůj zabezpečený prohlížeč, dříve známý coby Avast SafeZone. Ten se nyní jmenuje Avast Secure Browser a přináší nové fičurky včetně hlídače doplňků, ochrany proti cryptojackingu, fingerprintingu a rozličným způsobům trackování....


 
© 2005-2018 PS Media s.r.o. - digital world