[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

70 lajků stačí k odhalení vaší osobnosti

Vědci ze Standfordu a Cambridge zjistili, že počítači stačí analyzovat 70 lajků na Facebooku, aby vás znal lépe než blízký přítel. Z čeho vycházel výzkum, jehož výsledky jedni vítají a druzí se jich děsí?

 

Jen 70 lajků počítači stačí...

Wua Youyoua, Michala Kosinského a Davida Stillwella zajímá tzv. digitální stopa jedince. Data, která za sebou člověk nechává při brouzdání internetem, byť třeba v podobě téměř binární informace jako je lajknutí na/prostřednictvím Facebooku. Zda má tato digitální stopa nějakou prediktivní hodnotu otestovali ve studii Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans.

Kosinský a spol. přišli s elegantním nápadem, jak získat digitální stopu uživatelů a z čeho vyvodit její hodnotu – totiž jednak:

  • nechali 86 220 účastníků vyplnit osobnostní test International Personality Item Pool Five-Factor Model of Personality;
  • sebrali dotazníky, v nichž tyto účastníky hodnotili jejich blízcí (kolegové, přátelé, členové rodiny a partneři) a
  • použili aplikaci myPersonality k sebrání vzorku lajků mezi léty 2009 a 2012 od 70 520 participantů (z původních 86 220).

Jednak srovnali výsledek počítačové analýzy lajků a hodnocení subjektů blízkými s daty sebranými sebehodnotícím testem. A došli k zajímavému závěru ohledně počítačového modelování. To nejen mnohem spolehlivěji popsalo zkoumané osoby v daných charakteristikách než jejich blízcí, ale zároveň mu k tomu stačilo velmi málo vstupních dat. Počítačové modelování předčilo:

  • kolegu z práce již při analýze 10 lajků;
  • kamaráda při 70 lajcích;
  • člena rodiny při 150 lajcích a 
  • partnera zkoumané osoby při 300 lajcích.

Je vhodné podotknout, že osobnost zkoumaných byla vyvozována z hlediska tzv. Velké pětky osobnostních rysů, k nimž patří otevřenost vůči zkušenosti, svědomitost, extraverze, přívětivost a emoční stabilita.

Přesnost odhadu počítačových modelů, přátel, rodiny a partnera

A proč byla predikce na základě lajků natolik úspěšná? Autoři k tomu říkají:Bližší rozbor objektů lajkování, které nejvíce poukazovaly na danou vlastnost velké pětky, ukázal, že představují aktivity, postoje a preference velmi spjaté s danými rysy. Například jedinci s vysokým skórem v otevřenosti vůči zkušenosti mívají rádi Salvadora Dalího, meditaci, rádi sledují série přednášek TED Talks. Jedinci s vysokou mírou extraverze zase vykazují tendenci lajkovat aktivity typu tanec, párty, reality show Snookie.

Zdroje: Stanford NewsProceedings of the National Academy of Sciences

 

 

 

 

 

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se a vlastní diskuze

Preferenční tlačítko typu To se mi líbí zavádí i Seznam.cz. Jmenuje se Líbí se. Dostalo podobu srdíčka. Vyjadřuje čtenářův zájem o konkrétní článek. Kromě vnitřní hodnoty pro redakci stojící za článkem samozřejmě...

Vivaldi 3.3: pauza od internetu, drobečková navigace v URL

Vývojáři Vivaldi potvrzují přístup otevřené mysli k věci. V nové edici přicházejí s možností pauznout všecky ty internety, prokliknout se na konkrétní část URL adresy (a tak víceméně alternují drobečkovou navigaci) a pro...

Google staví vlastní město

Řádí-li ve světě koronavirus, vaši zaměstnanci jsou pro vás příliš cenní, mají to k vám daleko a vy víceméně chcete mít pod kontrolou i jejich zdraví - proč si nepostavit vlastní městečko? A přesně to má v plánu Google....

Apple uchrání MAC adresu zařízení před sledováním

Apple přichází s novou ochranou soukromí svých uživatelů, a to sice se soukromou Wi-Fi MAC adresou. Zapnutím této funkce bude zařízení na každé Wi-Fi vystupovat pod jinou MAC adresou, což ztíží identifikaci zařízení a jeho sledování při průchodu...


 
© 2005-2020 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama