[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Za ČTK píše robot

Česká zpravodajská agentura ČTK poprvé naostro vyzkoušela generování krátkých zpravodajských celků pomocí robota. Stalo se tak při příležitosti voleb, které byly tématicky testovány jak na datech voleb předchozích, tak na testovacích datech Českého statického úřadu (ČSÚ). Celkově tak ČTK ušetřila lidskou práci v rozsahu dvoustovky automaticky vygenerovaných textů.

 

Nezeditovaný, automaticky generovaný headline (Zdroj: ČTK)

Robot pro ČTK (Českou tiskovou kancelář) vygeneroval na dvoustovku textů. Šlo o krátké zpravodajské noticky: headliny a fleše zaměřené na senátní a obecní volby v České republice. Téma pro zpracování nebylo vybráno náhodně - program byl totiž nadvakrát otestován na volebních datech. „Software jsme před ostrým startem testovali na datech z předchozích voleb a na testovacích datech, která před volbami zveřejnil Český statistický úřad,“ upřesňuje Jan Kodera, technický ředitel ČTK. „A jeho příprava trvala přibližně dva měsíce.“

Headline po zásahu lidským editorem (Zdroj: ČTK)

Instituce, jakou je ČTK, si samozřejmě nemůže dovolit intervenci jakýchkoliv chyb při zpracovávání tématu voleb. Nejen protože šlo o ostrý test robota, ale i z důvodů čistě provozních všechny robotické zprávy zkontrolovali lidští editoři. To potvrzuje Radka Matesová Marková, šéfredaktorka ČTK: „V ČTK platí pravidlo, že každá zpráva prochází přes editory. Toto pravidlo kontroly a případného doplnění platilo samozřejmě i pro tyto zprávy.“

Zpráva typu fleš v automaticky generované podobě a po zásahu lidského editora (Zdroj: ČTK)

Marková vidí především organizační výhody nasazení robota: „Hlavním přínosem letošní novinky bylo zrychlení zpravodajského servisu při překlápění dat Českého statistického úřadu, omezení lidských chyb a ulehčení práce zpravodajům, kteří se tak mohli více zaměřit na ohlasy a další zajímavosti z voleb.“ Nicméně kohokoliv v organizační struktuře nad šéfredaktorem by mohly napadnout i výhody jiné: minimalizace lidské práce a snižování personálních nákladů. 

Systém pro kontrolu automaticky generovaných zpráv ? zeleně jsou vyznačené již odeslané (Zdroj: ČTK)

V zahraničí už roboti na místech novinářů pracují. Nahrazují je tam, kde je třeba třeba generovat krátké, z konkrétních dat vycházející texty, jako jsou například:

  • určité formy ekonomického zpravodajství (hodnocení firem z hlediska burzy - systém Narrative Science - Forbes);
  • předpovědi počasí; 
  • reportáže ze sportovních utkání. 

Výhodou většiny těchto systémů je ovšem angličtina a její pevná větná vazba a v podstatě jednoduché formulace, které nebijí do oči ani v případě nepříliš chytrých algoritmů. Nakolik lze totéž aplikovat v češtině je otázka, na kterou zkusí odpovědět právě robot ČTK. Ostatně není to první automatizovaný produkt českých zpravodajců. ČTK už delší dobu automatizuje činnosti, u kterých je to možné a dává to smysl. Jiří Majstr, generální ředitel ČTK, k tomu praví: „Už léta automaticky vydáváme deníky očekávaných událostí, přes rok vydáváme automaticky aktualizované grafické vizualizace a nyní jsme připravili výsledkové volební zprávy, abychom volební servis ještě více zrychlili... Pro nás to je vývoj, nikoli revoluce.“

Skutečný problém stojícím za automatizovaným novinářství pojmenoval už dříve Tim Dawson, prezident britského Národního svazu novinářů: „Skutečným problémem novinařiny je nedostatek peněz směřujících do skutečné žurnalistiky a novinářů... Nemám nejmenších pochyb o tom, že počítače a jejich algoritmy mohou být efektivně využity při vytěžování dat... Skutečným problémem médií je příliš málo zpravodajství hodného toho jména. A já nevěřím, že počítačové rachocení ho nahradí. Čeho se coby prezident Národního svazu novinářů bojím je to, že celá žurnalistika skončí jako příběhy vyprávěné zainteresovanými stranami, ovšem maskované jako úžasné a objektivní zpravodajství. A to celé generované počítačovými programy proto, aby média mohla propustit ještě více skutečných novinářů.“

Zdroje: ČTKTheGuardian.com

 

 

 

 

 

AI generátor obrázků Freepik: fotorealističtější a rychlejší

Aktualizace AI generátoru obrázků od Freepiku přináší revoluční zlepšení v rychlosti a fotorealističnosti, což umožní grafickým designérům, marketérům a grafikům tvorbu vizuálů s nepřekonatelnou přesností a detaily. Jaké možnosti...

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama