
Náklaďáky řídí umělá inteligence | SolvertechZa volantem náklaďáku ještě stále musí sedět živý chlap (nebo dáma), stále víc jím ale točí umělá inteligence. V podmínkách ropného šoku a trvalé dopravní kalamity přestává na plánování tras stačit dispečerský fištrón. Je to jen několik let, co plánování zvládali zkušení dispečeři s podporu půvabných papírových pomůcek. Dnes už tyto formy práce přežívají jen v nejmenších firmách anebo v podnicích s mimořádně laskavými zákazníky.
Přínosy jsou snadno spočitatelné. Čas na odbavení zakázek se krátí o desítky procent, dopravní náklady se snižují v průměru o 15 procent. Při rostoucích cenách to znamená stále více peněz každý den. Úspory jsou o několik řádů vyšší než náklady na pořízení a provoz systémů. Odbočte vpravo, pak odbočte vpravo Nejmodernější plánovače tras využívají pokročilých matematických modelů s prvky umělé inteligence. Nepracují pouze s mapou, kilometry a zácpami. Předvídají vývoj poptávky a nabídky, automatizují skladové hospodářsrtví, kontrolují kvalitu dodávek, vývoj cen a ovšem, hledají a nacházejí trasy, po kterých lze nejsnadněji dostat zboží k zákazníkům. Společnost UPS investuje obrovské prostředky do analýzy miliard datových záznamů, které vznikají při jejích činnostech a skrývají obrovský informační potenciál. Příkladem jeho využití je opatření, kterým při plánování tras zrušili odbočování vlevo. Analýza časů a spotřeby paliva ukázala, že čekání aut na odbočení vlevo je při běžícím motoru dražší než malá zajížďka. Dnes proto dodávky UPS na většině rušných křižovatek ignorují odbočovací pruh vlevo a jedou rovně nebo doprava, čímž ročně ušetří desítky milionů galonů paliva. Dřímající kapitál Běžný český dopravce miliony galonů nafty asi neušetří, analýza rozložení distribučních center a rozvozových tras ale téměř u každého objeví netušené rezervy. Pouhá organizační opatření dokážou posouvat ekonomické ukazatele do příjemných černých čísel. S vývojem umělé inteligence můžeme očekávat i další skvělé kousky při úspoře času, peněz a nervů.
Reklama , 21.06.2022 13:56
|