[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Náklaďáky řídí umělá inteligence | Solvertech

Za volantem náklaďáku ještě stále musí sedět živý chlap (nebo dáma), stále víc jím ale točí umělá inteligence. V podmínkách ropného šoku a trvalé dopravní kalamity přestává na plánování tras stačit dispečerský fištrón. Je to jen několik let, co plánování zvládali zkušení dispečeři s podporu půvabných papírových pomůcek. Dnes už tyto formy práce přežívají jen v nejmenších firmách anebo v podnicích s mimořádně laskavými zákazníky. 

 

Náklaďáky řídí umělá inteligence | SolvertechDesítky vozidel, stovky adres, desítky tisíc kilometrů a nekonečné množství kombinací — při extrémním tlaku na termíny a ceny dopravy. To už vážně není výzva pro přimhouřené oko a poznámkový blok. Plánovací programy dokážou sestavit optimální trasu nesrovnatelně rychleji a hned ji zase přepočítat, když se na ní změní podmínky. Při tom do úvahy vezmou daleko víc okolností, které na volbu trasy působí.

Přínosy jsou snadno spočitatelné. Čas na odbavení zakázek se krátí o desítky procent, dopravní náklady se snižují v průměru o 15 procent. Při rostoucích cenách to znamená stále více peněz každý den. Úspory jsou o několik řádů vyšší než náklady na pořízení a provoz systémů. 

Odbočte vpravo, pak odbočte vpravo

Nejmodernější plánovače tras využívají pokročilých matematických modelů s prvky umělé inteligence. Nepracují pouze s mapou, kilometry a zácpami. Předvídají vývoj poptávky a nabídky, automatizují skladové hospodářsrtví, kontrolují kvalitu dodávek, vývoj cen a ovšem, hledají a nacházejí trasy, po kterých lze nejsnadněji dostat zboží k zákazníkům. 

Společnost UPS investuje obrovské prostředky do analýzy miliard datových záznamů, které vznikají při jejích činnostech a skrývají obrovský informační potenciál. Příkladem jeho využití je opatření, kterým při plánování tras zrušili odbočování vlevo. 

Analýza časů a spotřeby paliva ukázala, že čekání aut na odbočení vlevo je při běžícím motoru dražší než malá zajížďka. Dnes proto dodávky UPS na většině rušných křižovatek ignorují odbočovací pruh vlevo a jedou rovně nebo doprava, čímž ročně ušetří desítky milionů galonů paliva.

Dřímající kapitál

Běžný český dopravce miliony galonů nafty asi neušetří, analýza rozložení distribučních center a rozvozových tras ale téměř u každého objeví netušené rezervy. Pouhá organizační opatření dokážou posouvat ekonomické ukazatele do příjemných černých čísel. S vývojem umělé inteligence můžeme očekávat i další skvělé kousky při úspoře času, peněz a nervů.

 

Reklama , 21.06.2022 13:56

 

 

 

 

Jarní aktualizace ZPS X: AI úpravy fotek rychleji, chytřeji, přesněji

Český software Zoner Photo Studio X přichází s jarní aktualizací, která posouvá hranice fotoeditace na novou úroveň. Díky pokročilým AI nástrojům a dalším inovacím je práce s fotografiemi rychlejší, preciznější...

Mistral Small 3: malý, ale s velkými možnostmi

Francouzští vývojáři Mistral, známí svou láskou k open-source, přichází s novým AI modelem Mistral Small 3. S 24 miliardami parametrů je sice menší než konkurenční obři, zato však nabízí rychlost, nízké...

DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max: přijde osvěžení AI z Číny?

Nové AI modely DeepSeek R1 a Qwen2.5-Max představují dva odlišné přístupy k tréninku a provozním nárokům, které by mohly zásadně ovlivnit budoucí vývoj umělé inteligence. Zatímco DeepSeek R1 se profiluje jako model postavený na...

Grok od xAI: první kroky v podobě samostatné aplikace

Grok, umělý inteligentní asistent od společnosti xAI, udělal další krok na cestě k větší dostupnosti. Coby samostatná aplikace se šíří na další platformy. Co Grok nabídne, kde ho již můžeme vyzkoušet a co teprve přijde? ...


 
© 2005-2025 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama