Náklaďáky řídí umělá inteligence | SolvertechZa volantem náklaďáku ještě stále musí sedět živý chlap (nebo dáma), stále víc jím ale točí umělá inteligence. V podmínkách ropného šoku a trvalé dopravní kalamity přestává na plánování tras stačit dispečerský fištrón. Je to jen několik let, co plánování zvládali zkušení dispečeři s podporu půvabných papírových pomůcek. Dnes už tyto formy práce přežívají jen v nejmenších firmách anebo v podnicích s mimořádně laskavými zákazníky.
Desítky vozidel, stovky adres, desítky tisíc kilometrů a nekonečné množství kombinací — při extrémním tlaku na termíny a ceny dopravy. To už vážně není výzva pro přimhouřené oko a poznámkový blok. Plánovací programy dokážou sestavit optimální trasu nesrovnatelně rychleji a hned ji zase přepočítat, když se na ní změní podmínky. Při tom do úvahy vezmou daleko víc okolností, které na volbu trasy působí. Přínosy jsou snadno spočitatelné. Čas na odbavení zakázek se krátí o desítky procent, dopravní náklady se snižují v průměru o 15 procent. Při rostoucích cenách to znamená stále více peněz každý den. Úspory jsou o několik řádů vyšší než náklady na pořízení a provoz systémů. Odbočte vpravo, pak odbočte vpravo Nejmodernější plánovače tras využívají pokročilých matematických modelů s prvky umělé inteligence. Nepracují pouze s mapou, kilometry a zácpami. Předvídají vývoj poptávky a nabídky, automatizují skladové hospodářsrtví, kontrolují kvalitu dodávek, vývoj cen a ovšem, hledají a nacházejí trasy, po kterých lze nejsnadněji dostat zboží k zákazníkům. Společnost UPS investuje obrovské prostředky do analýzy miliard datových záznamů, které vznikají při jejích činnostech a skrývají obrovský informační potenciál. Příkladem jeho využití je opatření, kterým při plánování tras zrušili odbočování vlevo. Analýza časů a spotřeby paliva ukázala, že čekání aut na odbočení vlevo je při běžícím motoru dražší než malá zajížďka. Dnes proto dodávky UPS na většině rušných křižovatek ignorují odbočovací pruh vlevo a jedou rovně nebo doprava, čímž ročně ušetří desítky milionů galonů paliva. Dřímající kapitál Běžný český dopravce miliony galonů nafty asi neušetří, analýza rozložení distribučních center a rozvozových tras ale téměř u každého objeví netušené rezervy. Pouhá organizační opatření dokážou posouvat ekonomické ukazatele do příjemných černých čísel. S vývojem umělé inteligence můžeme očekávat i další skvělé kousky při úspoře času, peněz a nervů.
Reklama , 21.06.2022 13:56
|