[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook zablokoval zpravodajství v Austrálii

Facebook podnikl razantní kroky ve válce o zpoplatnění sdílení australského zpravodajství. Zatímco místní vláda se chystá prosadit zákon, který má donutit velké sdíleče zpravodajství (Facebook, Google aj.) platit za sdílení, Facebook se rozhodl názorně předvést situaci bez sdílení zpravodajského obsahu. Prostě veškeré sdílení odkazů na média v Austrálii zablokoval.

 

Facebook zablokoval zpravodajství v Austrálii (Zdroj: Facebook.com)

Australský Facebook je bez zpravodajství. Odkazy na domácí i zahraniční média nejdou sdílet. Australané si na Facebooku nezobrazí žádný odkaz na zpravodajský obsah. Facebookové stránky australských médií zejí prázdnotou. A uživatelé mimo Austrálii nenasdílí odkaz na australská média. Místo toho je Facebook upozorní:

„V souvislosti s legislativou, kterou prosadila australská vláda, musí Facebook v Austrálii omezovat zveřejňování zpravodajských odkazů a všech příspěvků ze zpravodajských stránek. V globálním měřítku je zveřejňování a sdílení zpravodajských odkazů z australských zdrojů omezeno.“

Téměř zcela vyprázdněná facebooková stránka Daily Mail Australia - zůstalo jen logo (Zdroj: Facebook.com)

William Easton, generální manažer Facebooku pro oblasti Austrálie a Nového Zélandu osvětluje kroky Facebooku: V reakci na australský návrh nového zákona o médiích bude Facebook omezovat vydavatele a lidi na území Austrálie ve sdílení či zobrazováním australského i světového zpravodajského obsahu. A vysvětluje i proč se k daným krokům Facebook uchýlil: 

„Navrhovaný zákon zásadně nechápe vztah mezi naší platformou a vydavateli, kteří ji využívají ke sdílení zpravodajského obsahu. Nechal nás napospas nesnadné volbě: buď se pokusit dodržovat zákon, který absolutně nechápe povahu tohoto vztahu, nebo nadále neumožňovat prezenci zpravodajského obsahu v rámci našich služeb v Austrálii. S těžkým srdcem volíme to druhé.“

Facebook udělal chybu, akce Facebooku nebyly nutné, byly tvrdé a poškodí jeho reputaci tady v Austrálii, prohlásil Josh Frydenberg, australský ministr financí, na tiskové konferenci. Frydenberg je přitom klíčovým prostředníkem v jednáních mezi australskou vládou a technologickými firmami. Mark Zuckerberg ho prý vůbec na takový krok nepřipravil, ačkoliv spolu o problému nedlouho předtím jednali. 

Scott Morrison, premiér Austrálie, rovnou poukazuje na další aspekt celé kauzy: 

„Daná opatření jen potvrdí obavy, které vyjadřuje stále více zemí ohledně chování velkých technologických společností, které si myslí, že jsou větší než národní vlády a že nejsou podřízeny jejich zákonům. Tyto společnosti možná mění svět, ale to ještě neznamená, že ho řídí.“

Celý spor se točí kolem toho, že Facebook a Google (abychom jmenovali největší) sdílejí v rámci svých platforem zpravodajský obsah, často ve formě náhledů, jehož informační hodnotu uživatelé zkonzumují přímo na zprostředkovatelské platformě - a nic je nenutí k prokliku na zdroj. Média tak přicházejí o příležitost k monetizaci svého obsahu - a v důsledku prodělávají na jeho tvorbě.

Facebook ovšem argumentuje, že ziskovost vztahu s médií se otáčí spíše ve prospěch médií:

„Ve skutečnosti - jak se snažíme australské vládě vysvětlit již po mnoho měsíců - probíhá transakční bilance hodnoty mezi Facebookem a vydavateli ve prospěch vydavatelů, což je opak toho, co legislativa považuje za arbitrážní předpoklad. Jen v loňském roce Facebook zdarma vygeneroval 5,1 miliardy odkazů na australské vydavatele v hodnotě nějakých 407 miliónů australských dolarů.“

A navíc i role zpravodajství v rámci sdílených obsahů je marginální. Podle Facebooku jde jen o 4 % toho, co lidí v příspěvkovém feedu. Od toho Facebook odvozuje i roli zpravodajství pro svůj byznys - považuje ji za marginální. Ovšem podle Elaine Pearson, australské ředitelky lidskoprávní organizace Human Rights Watch: Je to znepokojivý a nebezpečný vývoj. Odstřihnout celé zemi přístup k životně důležitým informacím uprostřed noci je skandální.

Reakce Facebooku na pokus sdílet australský zpravodajský zdroj (Zdroj: Facebook.com)

Co to znamená?

Facebook vyjmenovává, co podniknutá opatření budou znamenat pro dotčené:

Australští vydavatele

  • Jsou omezeni ve sdílení a postování obsahu na svých facebookových stránkách.
  • Správci mají nadále přístup k facebookovým stránkám, včetně nástrojů Page Insights a Creator Studio.
  • Facebook bude nadále poskytovat přístup ke svým službám včetně datových nástrojů.

Mezinárodní vydavatele

  • Stále mohou publikovat zpravodajský obsah na Facebooku, ale odkazy a posty nemohou být zobrazeny či sdíleny australským publikem.

Australská komunita Facebooku

  • Nemůže zobrazit ani sdílet ani australský, ani mezinárodní zpravodajský obsah - ani obsah z facebookových stránek australských či mezinárodních médií.

Mezinárodní komunita Facebooku

  • Nemůže zobrazit ani sdílet australský zpravodajský obsah na Facebooku ani obsah z facebookových stránek australských médií.

Zdroje

  • Facebook.com
  • about.fb.com
  • CNN.com

 

 

 

 

 

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...

Opera to s AI míní vážně. Nyní nabízí lokální LLMs

Opera se snaží co nejvíce využít vlnu AI. Nabízí nejen vlastní AI asistentku Ariu, ale jejím prostřednictvím i spoustu dalších funkcí. Nyní přichází s podporou lokálně spustitelných velkých jazykových modelů, což...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama