[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Facebook infikuje vaše fotky sledovacím kódem

Facebook sleduje všechny a všechno, to je jisté. Na povrch vyplouvající kauzy se liší jen v operačních vektorech, které jsou při tomto sledování využity či zneužity. Ten poslední má podobu změny metadat obrázků, se kterými přijde Facebook do styku. A tak dokáže nejen určit původního sdíleče obrázku, ale i následnou pavučinu sdílení.

 

Vše, co sdílíte na Facebooku, je pečlivě otagováno metadaty (Zdroj: Pixabay.com)

Specifických změn v kódu obrázků po interakcích s Facebookem si všiml Edin Jusupovič, kybervýzkumník a student práva University of New England. Popisuje to na Twitteru: „Facebook vkládá data určená ke sledování do fotek, které si stáhnete. Všiml jsem si strukturálních abnormalit při zkoumání hexadecimálních souboru obrázkového souboru pocházejícího z neznámého zdroje - a přišel na to, že obsahovala speciální IPTC instrukce.“

Ony speciální instrukce jsou IPTC metadata, která do obrázků vkládá sám Facebook. A na základě těchto dat, a jejich opakovaného přidávání, dokáže nejen určit původce obrázku - tedy toho, kdo ho na Facebook přidal jako první, ale fakticky i celou následnou pavučinu sdílení. Jusupovič sám to označil za šokující úroveň sledování uživatelů a dodává, že „Facebook může sledovat fotky i mimo svou platformu - s děsivou přesností informace o tom, kdo fotku původně nahrál.“

Hexadecimální soubor obrázku analyzovaného Jusupovičem (Zdroj: Twitter.com)

Samozřejmě lze předvídat, s jakými obhajobami se vytasí Facebook. Budou zahrnovat ochranu autorských práv obrázků, poskytování lepších služeb uživatelům, možná se i osmělí a řeknou, že danou funkci využívají k poskytování lepších služeb inzerentům. Což fakticky znamená, že jim schopni poskytnout lepší (soukromější) soukromá data o uživatelích. A zde jsme fakticky u jádra věci, neboť Facebook to opravdu dělá proto, aby poskytl svým zákazníkům (inzerentům) co nejhodnotnější data (nejpřesnější, nejsoukromější, data o vztazích mezi uživatelích, data o podobě sociálních nik) o svých nic netušících uživatelích. 

A to vše má dvě konsekvence:

  1. naivita v ochraně soukromých informací - lidé interagující na sociálních sítích si vůbec neuvědomují, do jaké míry sdílí informace nikoliv se svými komunikačními partnery, ale s platformou samou, která daná data monetizuje v neprospěch uživatelů samých (nebudeme-li neustálé vnucování reklamy pokládat za Báječný nový svět); 
  2. zneužitelnost celého systému k záměrům třetích stran - ať už za třetí stranu budeme považovat:
    • policejní stát hledající a aktivně si vytvářející nepřátele; 
    • populistické politiky, kteří každé názorové nice dodají specificky upravené politické komuniké; 
    • externí nepřátele uživatelů, kteří chtějí konkrétního uživatele Facebooku dehonestovat a
    • v podstatě kohokoliv, kdo daná data dokáže využít ve svůj prospěch a zneužít v někoho jiného neprospěch. 

Jusupovič sám k objevu IPTC metadat říká, že evidentně jde jen o špičku ledovce, která byla navíc snadno k nalezení. A že počítá s tím, že v budoucnu bude pro společnosti typu Facebooku stále snadnější skrývat tyto kroky narušující soukromí uživatelů. Vzniká totiž celý nový obor steganografie (ukrývání dat v médiích), jehož existence sama o sobě představuje problém, a jehož činnost bude stále těžší vůbec zaznamenat.

Zdroje

 

 

 

 

 

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...

Opera to s AI míní vážně. Nyní nabízí lokální LLMs

Opera se snaží co nejvíce využít vlnu AI. Nabízí nejen vlastní AI asistentku Ariu, ale jejím prostřednictvím i spoustu dalších funkcí. Nyní přichází s podporou lokálně spustitelných velkých jazykových modelů, což...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama