[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

Co všechno o nás Facebook ví?

O tom, že Facebook o svých uživatelích sbírá nějaké informace, ví každý. O posledních aférách Facebooku spojených s externími firmami, které jeho data zneužívaly pro diferenciální cílení různorodých, přesto však možných voličů Trumpa, také mnozí zaslechli. Ale o tom, nakolik je zaznamenávám, určitě cílen, potenciálně identifikován a snad neanalyzován každý z nás, se dozvídáme až teď ze zprávy s odpověďmi pro americký Kongres.

 

Rozsah sledovaných a agregovaných dat je neuvěřitelný (Zdroj: Pixabay.com)

Facebook je společnost, která vyrostla na příjmech z reklamy. Není proto divu, že shromažďuje o svých uživatelích jisté demografické a preferenční informace. Otázkou je, zda tak činí v míře nezbytně nutné, nebo jako nějaký šmírák, či se jedná o nepředstavitelný agregátor i nejpitvornějších informací, z nichž dokáže vyvodit až nepříjemně přesná fakta. Posuďte sami.

Mark Zuckerberg před americkým Kongresem (Zdroj: Vimeo.com)

Informace o používaných zařízeních a systémech

Facebook sleduje, která všechna zařízení používáte k přístupu do jeho sítě. Zaznamenává údaje o výrobcích hardwaru těchto zařízení, ať už je to počítač, smartphone, tablet, chytrá televize či jakékoliv jiné k internetu připojené zařízení. Také vede záznamy o operačních systémech, prohlížečích, aplikacích a jejich verzích. Evidentně ho i zajímá, kdo vás připojuje k internetu - zda je mobilní operátor či poskytovatel internetového připojení a jakou technologií jste připojeni.

Ale není jen o vás a o vašich zařízeních - Facebook páruje informace a ví, která zařízení fungují ve stejných sítích. To mu pomáhá nejen identifikovat téhož uživatele napříč zařízeními, ale také inzerentům nabízet cílení na celé rodiny. Ve zprávě se k tomu píše: „Služby společnosti Facebooku v podstatě fungují na cross-platformní bázi. Pochopení toho, kdy lidé využívají naše služby napříč zařízeními, nám dovoluje jim nabízet konzistentní personalizovanou zkušenost, ať už k Facebooku přistupují z jakéhokoliv zařízení.“ A následuje i zdůvodnění: „snažíme se zajistit, aby uživatel měl stále tentýž News Feed, aby jeho profil obsahoval stále tytéž informace bez ohledu na to, zda se na Facebook dívá z mobilu či pomocí prohlížeče na počítači.“

Pohyby myší

Facebook trackuje také pohyby kurzoru myši. Tento pokročilý způsob device fingerprintingu využívá stejně jako spousta jiných zprostředkovatelů internetových služeb k rozeznání skutečného člověka od automatizovaných programů vydávajících za uživatele (tzv. boty). U nás tutéž technologii využívá např. Seznam.cz. Device fingerprinting mu umožňuje také určit, kdy je aplikace umístěna v popředí a kdy běží v pozadí.

Aplikace a formáty souborů přítomných v systému

Facebook sleduje aplikace, kterými se dostáváte do jeho sítě. A také formáty souborů (dle souborových koncovek) přítomných ve vašem systému. Opět mu to pomáhá upřesnit typy používaných zařízení a operačních systémů na nich přítomných. A opět tak činí ve jménu přesnějšího cílení svých reklam. 

Akce v aplikacích Facebooku a jejich interakce s jednotlivými komponenty zařízení

Facebook pečlivě zaznamená uživatelovu interakci s konkrétní aplikací: zda je její okno v popředí či v pozadí, jak dlouho, zda aplikace přistupuje k webkameře a mikrofonu a jaké další akce provádí uživatel na svém zařízení. Ze zprávy: „Shromažďujeme informace o tom, jak používáte naše služby - například:

  • jakým typům obsahu věnujete pozornost;
  • s kterým obsahem interagujete;
  • jednotlivé funkce, které využíváte,
  • akce, které činíte; 
  • lidé či uživatelské účty, s nimiž interagujete; 
  • doby, časy trvání a četnost jednotlivých aktivit.

Kupříkladu sledujeme kdy a kdy naposledy jste se přihlásili, jaké příspěvky, videa a další typy obsahu jste sledovali.“

Digitální otisk uživatelových zařízení a aktivit už dávno dosáhl informační specifičnosti fyzického otisku prstu

Síťová spojení uživatelových zařízení

Facebook evidentně zajímá také to, k čemu všemu jsou jednotlivé mobily, notebooky, tablety a televize připojeny. Monitoruje sílu signálu mobilních dat, Bluetooth, informace o Wi-Fi sítích v dosahu i o jednotlivých vysílačích mobilních operátorů. Díky těmto informací pak dokáže nejen určit vaši zeměpisnou polohu a místo, na kterém se nalézáte, ale také plně rekonstruovat váš pohyb. A to nejen po rozsáhlém území, ale když možnosti využití těchto dat vezmeme do důsledků, tak klidně i po prodejní ploše kterékoliv prodejny. Možná perspektiva využití těchto dat uniká těm, co berou v potaz jen cílení reklam na Facebooku, nicméně Facebook by je stejně tak mohl přeprodávat prostě komukoliv. 

Ostatně proti těmto snahám vystupují vývojáři z hájemství počítačové bezpečnosti již několik let. Ti, kteří se chtějí bránit například trousení dat svého Androidu, mohou využít aplikaci Pry-Fi, jež má sledování daného telefonu zcela zabránit

Zařízení v okolí

Facebook připouští, že sbírá i informace o zařízeních, která jsou v okolí vašeho zařízení, kdykoliv otevřete jeho aplikaci. Zdůvodňuje to potřebou funkcí typu streamování videa z telefonu na televizi. Platí to, co bylo řečeno dříve: pomáhá to identifikovat uživatele, jeho zařízení, zařízení osob mu blízkých (pro cílení reklamy typu celá rodina), lokalitu, pohyb...

Stav baterie

Facebook je dokonce tak ohleduplný, že sleduje stav zařízení při prohlížení Facebooku. Deklaruje, že tak činí, aby mohl monitorovat a případně snižovat dopad aplikace na stav nabití baterie. Stav baterie je ovšem jen další střípkem informace, který napomáhá trackingu uživatele při jeho pohybu napříč internetem. Navíc umožňuje upřesnit časovou osu pohybu mezi jednotlivými weby, neboť neustálý pokles nabití lze spárovat s nároky právě otevřeným aplikací na zařízení. 

Data o všech a o všem se dnes agregují až orwellovsky excesivně (Zdroj: Pixabay.com)

Krom zmíněného Facebook ještě sleduje

  • dostupné místo na paměťových médiích zařízení; 
  • rozšíření prohlížeče; 
  • rychlost připojení; 
  • objednávky (a obdobné akce) na webech třetích stran, které disponují pluginy Facebooku (přihlašování pomocí Facebooku, tlačítka pro To se mi líbí či Sdílet); 
  • informace o kontaktech (konkrétně kontakty, historii volání a historii SMS) na spárovaných Androidech; 
  • metadata fotek a souborů - místo pořízení, datum vytvoření apod. 
  • ID zařízení, ID účtů her a aplikací; 
  • a aktivity ostatních uživatelů Facebooku týkající se daného uživatele - tj. jakékoliv foto daného uživatele, komentář na něj odkazující, mu adresované zprávy, a jakýkoliv moment synchronizace kontaktů daného uživatele zahrnující. 

Agregace všech těchto informací umožní daného uživatele nejen identifikovat stejně jako identifikace státními orgány, ale také sledovat veškeré jeho aktivity na internetu a jeho pohyb ve fyzickém světě. Je to zpracování dat v míře nezbytně nutné, či v míře orwellovsky excesivní?

Zdroje:  Dailymail.co.uk, Vimeo.com, Pixabay.com, SOOM.cz

 

 

 

 

 

AI generátor obrázků Freepik: fotorealističtější a rychlejší

Aktualizace AI generátoru obrázků od Freepiku přináší revoluční zlepšení v rychlosti a fotorealističnosti, což umožní grafickým designérům, marketérům a grafikům tvorbu vizuálů s nepřekonatelnou přesností a detaily. Jaké možnosti...

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama