[ Zavřít ] 


 

RSS Kanál

 

70 lajků stačí k odhalení vaší osobnosti

Vědci ze Standfordu a Cambridge zjistili, že počítači stačí analyzovat 70 lajků na Facebooku, aby vás znal lépe než blízký přítel. Z čeho vycházel výzkum, jehož výsledky jedni vítají a druzí se jich děsí?

 

Jen 70 lajků počítači stačí...

Wua Youyoua, Michala Kosinského a Davida Stillwella zajímá tzv. digitální stopa jedince. Data, která za sebou člověk nechává při brouzdání internetem, byť třeba v podobě téměř binární informace jako je lajknutí na/prostřednictvím Facebooku. Zda má tato digitální stopa nějakou prediktivní hodnotu otestovali ve studii Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans.

Kosinský a spol. přišli s elegantním nápadem, jak získat digitální stopu uživatelů a z čeho vyvodit její hodnotu – totiž jednak:

  • nechali 86 220 účastníků vyplnit osobnostní test International Personality Item Pool Five-Factor Model of Personality;
  • sebrali dotazníky, v nichž tyto účastníky hodnotili jejich blízcí (kolegové, přátelé, členové rodiny a partneři) a
  • použili aplikaci myPersonality k sebrání vzorku lajků mezi léty 2009 a 2012 od 70 520 participantů (z původních 86 220).

Jednak srovnali výsledek počítačové analýzy lajků a hodnocení subjektů blízkými s daty sebranými sebehodnotícím testem. A došli k zajímavému závěru ohledně počítačového modelování. To nejen mnohem spolehlivěji popsalo zkoumané osoby v daných charakteristikách než jejich blízcí, ale zároveň mu k tomu stačilo velmi málo vstupních dat. Počítačové modelování předčilo:

  • kolegu z práce již při analýze 10 lajků;
  • kamaráda při 70 lajcích;
  • člena rodiny při 150 lajcích a 
  • partnera zkoumané osoby při 300 lajcích.

Je vhodné podotknout, že osobnost zkoumaných byla vyvozována z hlediska tzv. Velké pětky osobnostních rysů, k nimž patří otevřenost vůči zkušenosti, svědomitost, extraverze, přívětivost a emoční stabilita.

Přesnost odhadu počítačových modelů, přátel, rodiny a partnera

A proč byla predikce na základě lajků natolik úspěšná? Autoři k tomu říkají:Bližší rozbor objektů lajkování, které nejvíce poukazovaly na danou vlastnost velké pětky, ukázal, že představují aktivity, postoje a preference velmi spjaté s danými rysy. Například jedinci s vysokým skórem v otevřenosti vůči zkušenosti mívají rádi Salvadora Dalího, meditaci, rádi sledují série přednášek TED Talks. Jedinci s vysokou mírou extraverze zase vykazují tendenci lajkovat aktivity typu tanec, párty, reality show Snookie.

Zdroje: Stanford NewsProceedings of the National Academy of Sciences

 

 

 

 

 

Spotify nabídne AI playlisty

Spotify rozšiřuje hranice personalizované hudby zaváděním AI playlistů, což je beta funkce umožňující Premium uživatelům ve Spojeném království a Austrálii transformovat jakýkoliv nápad na perfektně na míru šitý playlist. Díky...

Microsoft a OpenAI postaví datacentrum se superpočítačem za 100 mld. USD

Microsoft a OpenAI chystají postavit datacentrum se superpočítačem za 100 miliard dolarů. Ambiciózní projekt, známý jako Stargate, slibuje posunout hranice toho, co je možné v datovém zpracování a umělé inteligenci. S plánovaným spuštěním...

Google zvažuje zpoplatnění AI vyhledávání

Svět technologií je opět v pohybu, přičemž gigant Google vážně uvažuje o zásadním kroku - zpoplatnění pokročilých funkcí vyhledávání, které využívají umělou inteligenci (AI). Takovýto krok by mohl změnit základy toho, jak...

Opera to s AI míní vážně. Nyní nabízí lokální LLMs

Opera se snaží co nejvíce využít vlnu AI. Nabízí nejen vlastní AI asistentku Ariu, ale jejím prostřednictvím i spoustu dalších funkcí. Nyní přichází s podporou lokálně spustitelných velkých jazykových modelů, což...


 
© 2005-2024 PS Media s.r.o. - digital world
 

reklama